Jag har två "ätbara sorger" som "aldrig ville sig". Det ena är en tayberry, en korsning mellan hallon och björnbär, som ska vara utsökt i smak, kanske lite svår att klara vintrarna - så inhandlades den för ca 10 år sedan.
Sedan dess växer den så det knakar, tål vilken vinter som helst och all misshandel inklusive total nedmejning, ger massor med bär, som är totalt smaklösa

Min andra ätbara sorg som aldrig ville sig, är ett bigaråträd ... det blommade ljuvlig varje år, satte bär som började trilla av, ca sju ljuvliga bär mognade, och dem åt fåglarna upp innan jag hann...
Okej, dålig pollinering. Den växer en bit från en körsbärslund, men det var väl fel körsbär. Chansade med att köpa in ett bigaråträd till av annan sort, självfertil denna gång för säkerhets skull (så jag åtminstone får ett träd med bär).
Men det hjälpte inte för mitt första träd. Tog motorsågen och "mördade" det. Lämnade kvar själva stammen och tre tjocka grenstumpar. Går alltid att ha till något, klätterväxt eller nåt.
Bigaråträdet har beslutat sig för att överleva, och har till i år satt flera nya kraftiga grenar som ska till att blomma snart ... Allt för att "retas" antar jag... Jag älskar bigaråer!!
Många egna härliga saftiga rikbärande söta bigaråträd är min stora dröm sedan jag var liten. Jag vill äta och äta och äta och äta och ... utan begränsning *pronto*
Har ni några sådana här "ätbara sorger"?
Såna där som bara växer och växer och frodas och trivs - men inte tänker släppa ifrån sig ett enda gosigt bär/frukt.