Bettson
Vad kännetecknar en bra motionscykel?

Prisskillnaderna är stora, vad är värt att satsa pengar på.

Tacksam för tips och inköpsställen wub.gif
humla
Ett tips är att provcykla en stund och känna hur det känns. Jag gjorde misstaget att köpa en motionscykel jag aldrig suttit på... Efter någon minuts cyklade kände jag att sadeln var alltifrån bekväm... Och det var en specialanpassad sadel för cykeln så det gick inte att sätta dit en annan.

MVH/Elin
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ju billigare cykeln är ju mindre vikt tål den. Vi köpte ihop med Svägerskan en cykel i höstas. Viktig för oss var att den var bekväm för alla, min svåger är lång och då måste det vara tillräckligt med avstånd mellan sadeln och styret.

Och sedan det där med vikten. Står på alla cyklar hur många kilos den klarar.

Elisabeth
*Felix matte*
Precis som Elisabeth säger, ska du provcykla.
Viktigt är att sadeln går att flytta framåt/bakåt och i höjdled
samt att det är lätt att ändra utan några verktyg.
Annars är risken stor att den blir ståendes oanvänd.
Se också till att få eladapter på köpet,
batterier i datordelen håller inte så länge.

Jag har köpt min cykel på Intersport, kostade 4.000 kr
... kunnig personal som kan ge dig goda råd
och inget tjorv när det blev fel på första cykeln..
de bytte ut den till en nyare modell utan någon extra kostnad. smile.gif

Lycka till med köpet wub.gif
Bettson
Magnet och inte magnet då? wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 08-05-2006, 08:58)
Magnet och inte magnet då? wub.gif

Magnet så klart smile.gif

Magnetiskt bromssystem har jag och datorstyrda
träningsprogram.
Min första cykel var inte magnet och den var hemsk att cykla på
ryckig och allmänt "otrevlig" tongue.gif sad.gif
Bettson
Jag har nog resonerat i dom banorna.

Har tänkt att ju högre vikt cykeln tål desto bättre sadel måste det vara, eller?

Den jag lånade av sjukgymnastiken för ett par ¨år sedan var sadeln alldeles för vek. Man fick skavsår och klämskador på insidan av låren, inte coolt precis.Man gick bredbent som en sjöman.

Justering i både höjd och vågrätt. Ja för jag måste sitta bekvämt med detta onda knä, tål inga vridningar.

Dator och annat behövas för att peppa mig.

Magnet, är det för att det är ljudlöst eller?

Det pratas mycket om svänghjulsvikt, vad har det för betydelse?

Vad är det för skillnad på en spinningcykel och en motionscykel?

Fortfarande frågvis
wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 08-05-2006, 09:06)
Jag har nog resonerat i dom banorna.

Har tänkt att ju högre vikt cykeln tål desto bättre sadel måste det vara, eller?

Den jag lånade av sjukgymnastiken för ett par ¨år sedan var sadeln alldeles för vek. Man fick skavsår och klämskador på insidan av låren, inte coolt  precis.Man gick bredbent som en sjöman.

Justering i både höjd och vågrätt. Ja för jag måste sitta bekvämt med detta onda knä, tål inga vridningar.

Magnet, är det för att det är ljudlöst eller?

Det pratas mycket om svänghjulsvikt, vad har det för betydelse?

Fortfarande frågvis
wub.gif

Magnetiskt är inte bara för att det är ljudlöst
utan också för jämnare...icke ryckig gång.

Så här ser min cykel ut, men jag har 12 program

INTERSPORT MOTIONSCYKLAR
Bettson
Aha då är det magnet som gäller.

Mitt eländiga knä tå inga ryck precis.

Fast jag saknar min gamla havremoped, ingen ryckig gång där inte.

rolleyes.gif
Betty
Jag läste fel när jag läste rubriken på din tråd Bettson, jag läste:Jag skall köpa en motorcykel, Tips önskas
Och då tänkte jag:Jasså, fyller hon 50 i år..? rolleyes.gif laugh.gif
Bettson
CITAT (Betty @ 08-05-2006, 09:24)
Jag läste fel när jag läste rubriken på din tråd Bettson, jag läste:Jag skall köpa en motorcykel, Tips önskas

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Fast jag köpte häst när jag fyllde fyrtio, så vem vet? wink.gif
Kathy
CITAT (Bettson @ 08-05-2006, 10:06)
...........................

...........................

..........................

Det låter som om en motionscykel passar dig bättre än en spinningcykel.

Spinningcyklar är sällan bekväma att sitta på och de har ingen dator eller likn.
Spinningcyklar funkar väldigt bra då man spinnar i grupp under ett pass med tempoväxlingar, intervall osv.

Om man vet med sig vad man behöver för att peppas att träna - som t.ex en dator på cykeln, en bekväm sadel - så ska man se till att man satsar på en cykel med sånt.
Det ska vara kul att träna, är det inte det är risken stor att det inte blir av och cykeln blir en dammsamlare.

Lycka till med ditt inköp. wub.gif
Bettson
CITAT (Scrollan @ 08-05-2006, 09:28)
Om man vet med sig vad man behöver för att peppas att träna - som t.ex en dator på cykeln, en bekväm sadel - så ska man se till att man satsar på en cykel med sånt.
Det ska vara kul att träna, är det inte det är risken stor att det inte blir av och cykeln blir en dammsamlare.

Är siffer-nörd du vet.... tongue.gif
Biggan_
CITAT (Betty @ 08-05-2006, 09:24)

Kanske lite i bekvämaste laget med motor på motionscykeln ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
LadyG
CITAT (Bettson @ 08-05-2006, 10:41)
CITAT (Scrollan @ 08-05-2006, 09:28)

Är siffer-nörd du vet.... tongue.gif

Då är en cykel med dator absolut för dig. I övrigt kan jag bara hålla med vad som redan sagts och önksa dig lycka till!
Bettson
NU är den inhandlad och kommer om ett par dagar. smile.gif
Hannele
CITAT (Bettson @ 08-05-2006, 08:01)
vad är värt att satsa pengar på.

Jag behöver en väldigt läcker instruktör framför mej, om jag ska orka cykla mej svettig. tongue.gif
forget-me-not
CITAT (Bettson @ 08-05-2006, 22:04)

Vad blev det för cykel?
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 08-05-2006, 22:04)

Nyfiken tongue.gif Vad blev det för sorts?
Betty
CITAT (Hannele @ 08-05-2006, 22:18)
Jag behöver en väldigt läcker instruktör framför mej, om jag ska orka cykla mej svettig. tongue.gif

laugh.gif
Kathy
CITAT (Hannele @ 08-05-2006, 23:18)

Tyvärr, min man är upptagen. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Bee
Man kanske inte skall säga så här men: Den bästa "featuren" på vår motionscykel hemma får nog sägas vara handtagen. Förutom att dom rör sig i takt med att man trampar (så får man tränat armarna också) så är dom excellenta galghängare! skjortor torkar finfint när dom hänger där!
Det är det den cykeln används flitigast till numera wink.gif
Bettson
Jag har inte fått min cykel förrän för ett par dagar sedan. Har faktiskt glömt att jag skulle tala om vad det blev.

Jag blev så ivrig att prova tongue.gif , Sorry I´m late.... wub.gif

Jag köpte min cykel på Stadium. Det blev en Benefit Sports 610P.

Jag kom faktiskt inte ihåg vad den hette när jag kom hem från affären. Jag skulle få den efter två dagar, men dom dagarna blev en vecka och hade nog blivit två ifall jag inte ringt och klagat.

Cykeln är i alla fall kanonbra, tillräckligt viktklassad, justering horisontellt och vågrätt, ryckfri gång och en sporrande kul dator för latmaskar laugh.gif laugh.gif . Allvar... jag har lärt mig mycket om motion bara på ett par dagar. Det är som om hjärtpumpen vaknar till liv liksom. Men som sagt jag är ju siffernörd så jag behöver en "mätbar" motivaion.

Det som bryr mitt huve nu är mitt elendiga knä. Jag måste ju gå ner i vikt men kan inte gå. Cykla utan belastning går bra. Fast ska man gå ner så ska man visst ha 60-80% av maxpuls under mer än 30-40 minuter.

Det var inga problem de första dagarna. Det var som om programmet var gjort för mig. Jag har väldigt låg belastning eftersom jag inte törs slita på mitt knä.

Men arbetspulsen har sjunkit redan efter ett par dagar med samma ansträngning. Jag ökade då hastigheten eftersom jag inte villa öka belastningen. Nu får jag pinna på rätt bra för att komma upp i puls.

Så man undrar om man vågar öka belastningen ett steg... Får väl prova.

Jag som jobbar hemma....... har tagit mig för att cykla till jobbet varje morgon. Har en annan bantarkompis som gör det IRL och jag blev så avis.
Får man hålla på ett tag så orkar man kanske cykla hem på kvällen också laugh.gif laugh.gif

Fast det är en angenäm känsla när man kliver av efter morgonpasset före frukosten att veta att man redan förbrukat 270 cal. smile.gif
Biggan_
CITAT (Bettson @ 17-05-2006, 08:43)
Jag som jobbar hemma....... har tagit mig för att cykla till jobbet varje morgon. Har en annan bantarkompis som gör det IRL och jag blev så avis.
Får man hålla på ett tag så orkar man kanske cykla hem på kvällen också laugh.gif  :lol:

Fast det är en angenäm känsla när man kliver av efter morgonpasset före frukosten att veta att man redan förbrukat 270 cal. smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Så praktiskt att slippa att ta på regnställ vid dåligt väder när du skall till och från jobbet! laugh.gif laugh.gif
Lycka till Bettson, med din nya cykel och med viktnedgången wub.gif

Det finns förresten skivor med fågelkvitter att lyssna på om du vill cykla mer verklighetstroget, fast vid fint väder öppnar du förstås fönstret och lyssnar på fågelsången när du cyklar.
Anki på Öland
Har också problem med mitt knä men gick hos sjukgymnast för ett par år sedan för ryggen. Han satte mig på motionscykeln för att värma upp innan ryggträningen. Han sa att jag kunde höja motståndet lite lite i taget, för ju mer jag cyklade ju mer muskler fick jag runt knät. Men jag skulle inte höja så mycket att det gjorde ont. Sakta, sakta kunde jag höja, så det kändes att man hade lite motstånd men ändå inte gjorde ont.
Lycka till med motioneringen, du cyklar säkert snart hem också så du slipper sova över på jobbet biggrin.gif
Anki
Bettson
CITAT (Birgitta P @ 17-05-2006, 10:36)
CITAT (Bettson @ 17-05-2006, 08:43)

Får man hålla på ett tag så orkar man kanske cykla hem på kvällen också laugh.gif  laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Så praktiskt att slippa att ta på regnställ vid dåligt väder när du skall till och från jobbet! laugh.gif laugh.gif
Lycka till Bettson, med din nya cykel och med viktnedgången wub.gif

Det finns förresten skivor med fågelkvitter att lyssna på om du vill cykla mer verklighetstroget, fast vid fint väder öppnar du förstås fönstret och lyssnar på fågelsången när du cyklar.

Det fanns transporthjul också.... Så vid fint väder åker den ut på balkongen.

Och regnar det så sitter jag inne och tittar förbi på de stackarna som går förbi utanför.

Snacka om ultimat motion laugh.gif
Bettson
CITAT (Anki på Öland @ 17-05-2006, 10:52)
Har också problem med mitt knä men gick hos sjukgymnast för ett par år sedan för ryggen. Han satte mig på motionscykeln för att värma upp innan ryggträningen. Han sa att jag kunde höja motståndet lite lite i taget, för ju mer jag cyklade ju mer muskler fick jag runt knät. Men jag skulle inte höja så mycket att det gjorde ont. Sakta, sakta kunde jag höja, så det kändes att man hade lite motstånd men ändå inte gjorde ont.
Lycka till med motioneringen, du cyklar säkert snart hem också så du slipper sova över på jobbet  :D
Anki

Tack för tipset, måste säga att jag är så orolig för knät eftersom jag inte få någon behandling om jag inte lyckas går ner i vikt. Så det känns tryggt att höra att jag är ute på rätt väg.

Vad fick du göra mera med knät. Jag är ute efter någon typ tyngd att sätta på fötterna som gör att man stärker lårmusklerna..

Tänkte sitta på mitt stadiga kökbord och lyfta. För instabilt är det.. herre jisses så det vinglar ibland. wink.gif Knät alltså inte köksbordet laugh.gif laugh.gif
LadyG
CITAT (Bettson @ 17-05-2006, 12:35)
Vad fick du göra mera med knät. Jag är ute efter någon typ tyngd att sätta på fötterna som gör att man stärker lårmusklerna..

Tänkte sitta på mitt stadiga kökbord och lyfta. För instabilt är det.. herre jisses så det vinglar ibland. wink.gif Knät alltså inte köksbordet laugh.gif  :lol:

Menar du en viktmanschett? De hittar man bland annat på SBI Budo för 150 :- paret, de finns från 1Kg och uppåt.

"Mjuka och bekväma viktmanschetter med kardborrelås. Insidan är klädd med "antislip" material som gör att manschetten inte glider upp och ned på armen eller benet under rörelse. Både ut och insida är lätta att torka av efter träning."

SBI Budo (Klicka på 'Styrka-Fitness' i vänstermenyn och välj kategorin 'Övrigt' så dyker manschetten upp längst upp på sidan.)

Kul att höra att det går bra med cyklandet, det är positivt att du känner att du vill öka motståndet. Det betyder att du gör framsteg, precis som du misstänkte själv. Jättebra jobbat!
Bettson
CITAT (LadyG @ 17-05-2006, 11:45)
CITAT (Bettson @ 17-05-2006, 12:35)

Tänkte sitta på mitt stadiga kökbord och lyfta. För instabilt är det.. herre jisses så det vinglar ibland. wink.gif Knät alltså inte köksbordet laugh.gif  laugh.gif

Menar du en viktmanschett? De hittar man bland annat på SBI Budo för 150 :- paret, de finns från 1Kg och uppåt.

"Mjuka och bekväma viktmanschetter med kardborrelås. Insidan är klädd med "antislip" material som gör att manschetten inte glider upp och ned på armen eller benet under rörelse. Både ut och insida är lätta att torka av efter träning."

SBI Budo (Klicka på 'Styrka-Fitness' i vänstermenyn och välj kategorin 'Övrigt' så dyker manschetten upp längst upp på sidan.)

Kul att höra att det går bra med cyklandet, det är positivt att du känner att du vill öka motståndet. Det betyder att du gör framsteg, precis som du misstänkte själv. Jättebra jobbat!

Tack för länken... ska testa.

Jag måste slå min doktor med häpnad så här gäller det att ligga i... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon