fravia
rolleyes.gif CONVOLVUL ARVENSIS var. FRESCATI - Skulle bli så glad om någon kan hjälpa mig med frö eller skott till ovanstående Blomman för dagen.
Berith
Convolvulus arvensis är väl åkervinda, inte blomman för dagen som heter Ipomoea. unsure.gif Eller...?

Den virtuella floran

Åsa, mälardalen zon 2
Det stämmer Berith heter växten Convolvulus arvensis var. frescati så är det någon förädlad variant av åkervinda och ingen Blomman för dagen (Ipomoea).

Det blir dock många förväxlingar p.g.a att det engelska namnet Morning Glory ofta används på båda dessa släkten, så gör man en direkt översättning till svenska utan att titta på de vetenskapliga namnen kan det lätt bli lite fel.
Ann
Plantera aldrig denna växt invid andra växter, den sprider sig som en löpeld, med tusen rotlöpare. Kirskål är rena barnmaten, i jämförelse.
Visst är den mycket vacker , där den med sina långa lianer, nästlar sig in i allt som kommer i dens väg, men ska man ha den får man plantera den i tvångströja. En stor hink eller liknande. Ann.
Sylvia_nn
Fel uttryckt av mig, visst är Convolvulus arvensis en Åkervinda. Det är jag som felaktigt kallar convolvulus och ipomoea för Blomman för dagen...rätt över.
Så här tror jag det se ut.

Familjen heter Convolvulaceae och släktet Ipomoea är de vi känner som Blomman för Dagen - på engelska heter den Morning Glory. Jag tycker att det engelska namnet är ljuvligt, lägg sen till blommor i mängd som är större än min knutna näve på vissa av dem.

Ipomoea är den odlade varianten.
Sen är det vilda, Convolvulus som t ex C. arvensis det är vår vanliga Åkervinda.
Convolvulus sepium heter vår Snårvinda den är synomym med Calystegia sepium. Convolvulus sepium, Snårvinda är endemisk i Sverige, bildar inga fröer utan måste för ökas vegetativt.
Rätta mig om jag har fel.

wub.gif wub.gif

Den jag efterlyste heter alltså CONVOLVULUS ARVENSIS var. FRESCATI och är en spontanhybrid som bildats i Stockholm. Kanske någon i detta avlånga land har en planta.

Vill samtidigt visa en synnerligen vacker Ipomoeahybrid som jag fått fröer till ifrån Portugal. Blomman har en diameter på 10 cm, visst är den underbar.Från mig i zon II

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon