Fel uttryckt av mig, visst är Convolvulus arvensis en Åkervinda. Det är jag som felaktigt kallar convolvulus och ipomoea för Blomman för dagen...rätt över.
Så här tror jag det se ut.
Familjen heter Convolvulaceae och släktet Ipomoea är de vi känner som Blomman för Dagen - på engelska heter den Morning Glory. Jag tycker att det engelska namnet är ljuvligt, lägg sen till blommor i mängd som är större än min knutna näve på vissa av dem.
Ipomoea är den odlade varianten.
Sen är det vilda, Convolvulus som t ex C. arvensis det är vår vanliga Åkervinda.
Convolvulus sepium heter vår Snårvinda den är synomym med Calystegia sepium. Convolvulus sepium, Snårvinda är endemisk i Sverige, bildar inga fröer utan måste för ökas vegetativt.
Rätta mig om jag har fel.
Den jag efterlyste heter alltså CONVOLVULUS ARVENSIS var. FRESCATI och är en spontanhybrid som bildats i Stockholm. Kanske någon i detta avlånga land har en planta.
Vill samtidigt visa en synnerligen vacker Ipomoeahybrid som jag fått fröer till ifrån Portugal. Blomman har en diameter på 10 cm, visst är den underbar.Från mig i zon II