Full version: "Japanese willow"
Mia, zon 3
Hej!

Fick ett litet stamträd som enligt skylten heter "Japanese Willow" (inget latinskt namn). Ser ut som en liten sälg med vitrosa blad i toppen.
Nu undrar jag om denna är härdig för utplantering, och om den sprider sig lika illa som andra sälgsorter?
Ingo
Japansk och vitrosa blad låter som salix integra 'Hakuro Nishiki'. Den sägs vara härdig till zon IV och kan alltså planteras ut, tror dock att det helst ska vara i ganska skyddat läge.

Jag tror inte att den sprider sig illa. Framför allt växer knappast ev. fröplantor så ogräsaktigt som sälg. Egentligen är den en liten, liten buske, "träden" av denna sort är ympade på stam av annan salix.
Mia, zon 3
Åh, tack! wub.gif Precis 'Hakuro Nishiki' står det ju på etiketten, jag trodde det var ett företagsnamn eller så wacko.gif
En Salix integra, alltså. Min har en stam på ca 25 cm, men jag kan inte se att den skulle vara ympad? Andra Salix-träd jag har sett har haft ett VÄLDIGT tydligt ympställe precis under kronan?
Hur hög kan man misstänka att den blir, tro?
Ingo
De ympade ex som jag har sett har haft högre stam än så. 25 cm - tja, det kanske går att stamma upp en "rotäkta" japansk sälg så? Tror inte att den blir högre än en meter som buske.
Mia, zon 3
Då vet jag lite mer om vad jag kan vänta mig. Tack så mycket Ingo! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon