Full version: Ros-erfarna, se hit!
Mia, zon 3
Hej alla rosälskare!

Vad är era erfarenheter angående rotäkta rosor? Är de härdigare som det påstås? Vilka för- och nackdelar upplever ni med rotäkta rosor eller ej rotäkta?

Tackar!
/Mia
kerstin z5-6
I kallare zoner -4 och uppåt -är mitt svar definitivt JA.
har mer än 35 sorter av de rotäkta -mest kanadensiska buskrosor , de fryser ofta inte ner alls , men är oturen framme kommer alltid nytt och naturligtvis alltid rätt ros tillbaka -vilket ju inte är fallet med de ympande .
nackdel -möjligtvis att de kan bli stora och att de skjuter rotskott i varma zoner ..annars ser jag inte en enda nackdel , de remonterar finns i många färger och utseenden -från gammaldagsbuskros till kläng och rabatt ros
Många rosor som inte tillhör den här gruppen finns numer att köpa på sin egen rot , kan jag välja tar jag alltid en rotäkta ros
Finns många sorter i mitt album kanadensiska rosor smile.gif
Kajsa
Har också en del rotäkta rosor, köpta mest av nyfikenhet. Dom som är lite större av mina är Balsgårdsrosorna, det tog tre år innan dom satte fart. Rotskott har jag inte fått ännu på dessa, det tar nog många år ännu.
Har köpt rotäkta av Blomstergården ( finns inga längre ) och då fick man papper om rosorna, där det står att dom är lite ömtåliga, växer sakta första året, ska planteras djupt, med tiden får dom fler stammar och blir buskigare. Mina från förra sommaren växte dåligt, och har ännu inte tittat upp, så man får ha mer tålamod i början än med vanliga rosor.
Men om det fanns rotäkta rabattrosor skulle jag valt det, tror dom
skulle klara kalla vintrar bättre, synd att man inte kan välja.
Catten
Jag letar efter rotäkta klätterroser som är remonterande. Har ni några tips?
De skall klara zon 3.
/Catten
kerstin z5-6
William Baffin , Quadra , Henry Kelsey fast i zon tre har du flera att välja på smile.gif
kruxet är bara att hitta rotäkta exemplar
Margaretha
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-05-2006, 12:07)
Finns många sorter i mitt album kanadensiska rosor smile.gif

Oj, jag har försjunkit en lång stund i dina rosbilder! Sååå vackert! wub.gif
kerstin z5-6
tack smile.gif

I fjol var ett hemskt dåligt rosenår här -alla mina nysatta kanadensare 32 sorter var avbitna till marken av sork .. trots detta blev tex JP Conell buskros elfenbensgul , 1 meter hög under sommaren -i år har den inte tillstymmelse till någon skada smile.gif Jippi
Hade jag valt en ympad ros hade jag haft 32 "hundrosor" Rosa canina -som ympunderlaget brukar vara .....
Mia, zon 3
Låter som det är värt att satsa på rotäkta, alltså.
Vet om Roskraft på Österlen, men var mer har de sådant?
kerstin z5-6
de är tyvärr nästan de enda jag känner till -sen får du vända dig österut

Blomkvist fi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon