Mike
Tänkte prova persika men läste att den kan drabbas av krussjukan vad är det och är det alvarligt är det lätt att få bukt med den.
Cilla
Inte särskilt lätt att få bukt med den. Bladen krullar sig, man nyper bort dem. Tillväxten i trädet blir nedsatt och man får färre frukter. Hur många blad som förloras varje år beror på klimatet och fuktigheten i luften, men för ett träd som en gång haft det brukar det alltid komma igen mer eller mindre. Träden kan leva med det, men år som det blir mycket växer det inte och blir mer köldkänsligt på vintern.

Ibland sägs i handeln att persikan Frost är resistent, men det är den inte. Här på forumet nämndes nyligen en ny sort som kan vara värd att prova. Sök på persika senaste månaden.
Jan af Lisö
Är inte krussjuka ett svamangrepp ??

Jag köpte (utomlands så klart, finns att köpa i alla länder i världen med ett undantag !!!) svampmedel, nu har jag besprutat trädet och skall göra det en gång till när bladen visat sig.

Annars börjar risken bli stor att min Frost, köpt 2002 för nästan 500:-, snart hamnar som kaffeved då den har inte levererat på tre år !!!
Ophelia
Krussjuka blir du aldrig av med men du kan underhålla den lilla persikan så den mår bra och trivs. Den tycker om näring och vatten så se gärna till att den vattnas vid torka. Om du ser angrepp så ska du ta bort bladen. Var även uppmärksam på grenarna som kan behöva tas bort ca. 10 cm in på frisk ved. Det ska även finnas någon svavelblandning som kan vara bra som används vid knoppbildningen men bästa sättet är att förebygga genom lite omhändertagande.

De sorter Cilla menar tror jag är Riga och Moscow Velvet. Någon här har tydligen köpt en MV, vet inget om den sorten. Riga är en tämligen ny sort som ska vara härdig och bra (varjefall god smile.gif )
Cilla
Jo det är ett svampangrepp, men som många svampar är den sortberoende.

Ophelias tips var bra tycker jag.

Lycka till med dina besprutningar Jan! När man odlar själv bestämmer man iallafall också själv vad man vill få i sig. I övrigt kan du köpa en hel del antisvampmedel också i Sverige, men det är som alltid den förebyggande verksamheten som ger bäst resultat.
Big Gardener
Krussjuka är som sagt mycket riktigt en svampsjukdom och jag tycker mig se att den uppkommer framför allt på plantor med näringsobalans, fuktigt mikroklimat och jordar med högt pH. Men detta är mina helt gottyckliga observationer!

Kopparpreparat har viss verkan men måste appliceras precis vid bladsprickningen och därefter upprepat i förebyggande syfte. Inget jag rekommenderar! Krussjukan är mycket smittsam och följer ofta med i plantmaterialet. Köp därför gärna e-märkta plantor. Även om de inte är resistenta så har de viss motståndskraft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon