ewa zon 3
Planterade två ca 3-3.5 m höga Sorbus 'Birgitta' E i helgen. De nedersta grenarna, upp till ca 1-1.5 vill jag ta bort. Frågan är om jag ska vänta med uppstammningen till vårvintern nästa år eller göra det nu? Eller behöver trädet alla grenar med blad nu i etableringsskedet?

/Ewa
Hannele
CITAT (ewa zon 3 @ 08-05-2006, 14:30)
Planterade två ca 3-3.5 m höga Sorbus 'Birgitta' E i helgen. De nedersta grenarna, upp till ca 1-1.5 vill jag ta bort. Frågan är om jag ska vänta med uppstammningen till vårvintern nästa år eller göra det nu? Eller behöver trädet alla grenar med blad nu i etableringsskedet?

/Ewa

Du kan ta bort grenarna efter midsommar.
Cilla
Jag skulle väntat till dess trädet stått minst en växtsäsong på platsen och beskurit vårvintern efter den säsong det börjat växa.

Annars är det bra att tänka på nedersta grenarna när trädet är ungt, innan de måste kapas som grova grenar. Ska man kunna gå under en krona behövs minst 2 meter till de nedersta krongrenarna (när de är äldre tyngs de oftast ned i yttre delarna). Ska man kunna köra ett fordon behövs mer.
ewa zon 3
Tack för svar båda. Vi ska varken gå eller köra under träden och eftersom 'Birgitta' inte blir något jätteträd tänkte jag att ca 1.5 stamhöjd räcker, fast man kan ju ändra sig. Om jag inte ska beskära grenarna nu så tror jag att jag väntar till nästa år

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon