Full version: Fjäril
Nanna
Jisses! Igår såg jag en så vacker fjäril som jag aldrig sett innan. Den hade samma färg som "citronfjärilen", men med oranga toppar på vingarna. Den var lite mindre än snittfjärilen också. Vad var det?
På samma ställe såg jag också en gigantisk svart fjäril med vita kanter på vingarna. Såg nästan ut som nåt jag såg på Haga (fjärilshuset). wub.gif
Piccante
Nu hör inte jag till de större experterna på fjärilar men den gul/orange skulle jag gissa är en guldvinge. den svarta med vita band är förmodligen en sorgmantel Nymphalis antiopa men även aspfjärilen är stor och mörk men den flyger nog senare. Vitfläckig guldvinge har jag på foto, jämför med den du såg.
amaira
Det du såg Nanna, är den söta Aurorafjärilen. En hane, det är bara hanarna som har de brandgula vingspetsarna. Och den andra är mycket riktigt en sorgmantel.

Guldvingarna flyger inte än, det är för tidigt för dem (de har helt enkelt inte kläckts ännu) men aurorafjärilen är en tidig sort som fladdrar i min trädgård också just nu.

Sorgmanteln hör till dem som övervintrat som fullbildade fjärilar.

Visst är fjärilar underbara varelser! wub.gif
Gossen Ruda
Namnet på Aurorafjärilen kommer från den romerska mytologin. Aurora var morgonrodnadens gudinna som ilade över himlen före solvagnen. Grekerna kallade henne för Eos. Att det sen bara är hanen som fått namn efter en gudinna är väl en liten miss i sammanhanget. rolleyes.gif

Tyskarna och fransmännen har också med Aurora i namnet medans engelsmännen är mer prosaiska med "Orange tip". Det finns fö ytterligare 3 arter av samma släkte i Europa.
Limeblossom
Sorgmanteln är min favorit, fast jag gillar alla fjärilar. Aspfjäril tror jag mig ha sett en enda gång...flyger dom här i Dalarna eller är det mera söderut?
Gossen Ruda
Aspfjärilens nordgräns går ungefär i Norrbottens kustland. Den går inte så långt norrut i inlandet men i Dalarna skall den förekomma.
amaira
Aspfjärilen är vacker, men man ser den inte ofta eftersom den inte är blombesökare utan mestadels håller till högre upp bland träden (aspar och blandskog).

Är det varmt kan den vara nere på marken och dricka vatten på någon fuktig grusväg. Ibland vill den också ha salt, och kan sätta sig på dig om du är svettig. wub.gif

Såhär står det om den i Nationalnyckeln till Sveriges dagfjärilar (saxar lite):

"Artens livsmiljö är främst trädkronorna, och det är nästan enbart hanarna som under förmiddagarna kommer ner till marknivån, där de framför allt landar i kanten av vattenpussar på grusvägar för att suga upp fukt och saltkristaller."

"Att lägga ut gammal ost är en beprövad metod att locka ner dem till marken."

Som nykläckt är den orädd, och "det händer ofta att den landar på svettiga människor. Efter en dag har den ofta ett hack i vingarna efter en fågelattack och är sedan avsevärt skyggare."

"Flygtiden är påfallande kort och infaller ungefär samtidigt i hela landet från sista veckan i juni till andra veckan i juli."

"Utbredning: . . . mer talrikt förekommer den norrut till södra Dalarna ... "
Limeblossom
Ok, då såg jag inte i syne iallafall biggrin.gif
Sprang efter den en bit för att se om jag såg rätt nämligen, det här var några år sedan men jag kan inte glömma hur vacker den var. Likaså när jag hade en Makaonfjäril i syrenen, stod där bra länge och glodde wub.gif
amaira
En makaonfjäril har jag aldrig sett i hela mitt liv! huh.gif
zaaritha
Makaonfjäril har jag haft turen att få se fyra ggr på flera år! Senast fanns en här i trädgården förra sommaren.
SannaLasso
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...lasso&pid=48015

Här är en av "mina" aspfjärilar. smile.gif

Några fler finns i mitt album. Det fladdrade runt 7-8 stycken varje dag under ca en vecka förra sommaren. Första och sista gången jag sett några.
Ophelia
Fjärilar är så fina. Glömmer aldrig första gången jag såg amiralfjärilar. Det var på Gotland wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon