Full version: Vad är detta?
Nanna
Hittade detta på min orkidé när jag skulle ta bort det döda bladet. Sen började jag att titta mer på resten av bladen, och det fanns massor med såna äckel!! Vad är det för nåt??

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=8...7699&uuid=nanna
Sollan
Kan vara sköldlöss. T-sprit på en tops för att ta bort dem, har jag hört tror jag. Någon annan vet säkert.
Nanna
Så det är djur?? *ryser* Jag som trodde det var nåt annat.. Usch, då slänger jag nästan hellre blomman än dödar en och en.
pejori
är det väldigt mycket...släng plantan!!! sad.gif
kolla dom andra växterna också...det smittar, så sanera ordentligt smile.gif
Zazu
sköldlöss som sagt, om det inte är för många så är det "bara" att pilla bort sköldarna och behandla med provado eller rödsrit eller något sånt, och ha stenkoll på den och alla växter i närheten, så KAN det gå att få bukt med dem.
Hemska små odjur, de och deras kusiner ullöss mad.gif
Nanna
Det var inga såna sköldlöss på någon annan blomma vad jag kunde se. Men jag slängde orkidén och sen upptäckte jag att min passionsblomma fått små små djur med sad.gif, och även min hängpelargon i samma fönster. Slängde passionen och gav pelargonen en ohyrepinne....
Ophelia
Ja de där är ett rent he..vete. Om du skulle få mer så kan du döda dem med Pyrex. Det är ganska lätt att ta dem av daga på en orkidé eller något annat med stora blad. Du köper Pyrex och blandar till enligt anvisning och kör på. Se till att plantan får riktigt rejält med Pyrexlösning. Har du andra blommor kan du ju peta ner en provadosticka i jorden. Jag kan garantera att sköldlössen far hädan innan de hinner blinka laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon