jennyp
Har planerat att ha slingerväxter på min balkong - både längs ena väggen och även på en smal spaljé som lite solskydd för andra växter. Jag funderar på hur jag smartast sätter slingerväxterna för att de inte ska vara ivägen nere på balkonggolvet. I balkonglådor som står nedanför spaljén? Krukor? Hur har ni gjort?

Kan man använda kompostgaller som "klätterställning" (spaljé) eller är det svårklättrat för växterna? Är helt ny på slingerväxter och klättrande växter... Är även intresserad av att få reda på var man kan köpa en "krukvägg".
Ophelia
Jag har tre spaljéer på balkongen. En på vardera kortsida och en på ena långsidan. Sedan har jag balkonglådor som växterna få växa i. Jag vill lixom ha som väggar runtom men med en öppning på ena långsidan. Blev ganska bra förra året med blomsterbönorna som växte sig jättehöga.

Hmmm...den där med kompostgaller ska väl fungera....väl...antar jag...(vet inte riktigt hur det ser ut). Är det väldigt finmaskigt?
jennyp
nej det är inte speciellt finmaskigt, 4-5 cm * 10-12 cm kanske.
Snöflinga
Enklast är väl att sätta växterna i större krukor och fästa ganska tätt med snören upp till taket, om du har något sådant ....

Kompostgaller är inte heller helt fel tänkt, tror att balkonglådor ger för lite växtutrymme, då är krukor bättre...

Tips på snabbklättrare är klockranka, blomman för dagen, blomsterböna (som du f.ö. kan äta "skidorna2 av) smile.gif

Lycka till..
jennyp
Ja det har jag med funderat på - att det blir för lite plats i en balkonglåda. Har därför bestämt mig för att ge mig ut på jakt efter stora trälådor eller liknande att sätta dem i och sätta mindre plantor framför.

Det jag har satt nu som jag tänker ha klättrandes på väggen är japansk humle, blomman för dagen, krasse och någon fler som jag fick av min mormor men som hon inte mindes namnet på. Sen har jag även köpt en påse blandade slingerväxter. Framför slingerväggen blir det nog ekorrgräs i mitten och Lobelia längst fram. Tror jag smile.gif
jazzgossen
Jag har odlat klängande bönor (rosenbönor och störbönor) på balkonglådor i några år nu, och det är inga problem med utrymmet. De brukar växa så det knakar.

Jag försökte sätta slingerkrasse i lådor förra året. De blev det inte mycket av, men min gissning är att det beror på jorden eller gödningen eller något annat, och inte djupet eller utrymmet. Jag har precis satt krassefrön i år igen. Vi får se om de tar sig bättre den här gången.
ullis40
Akta bara så att det inte blir för mycket. Förra året petade jag ner lite krasse- och blomma för dagenfrön lite varstans. Det verkade inte bli så mycket av det så jag köpte en corbea och en clematis också. Under min semester vattnade en snäll granne och när jag kom tillbaks, 3 veckor senare kunde jag knappt komma ut på balkongen. Det var växter överallt som slingrade i varandra och till och med växte upp till grannen. Prunkande skulle man kunna säja, men ganska svårskött. biggrin.gif
lissa
Jag hade tydligen tappat ett krassefrö i en gammal kruka med gammal dålig uppsamlad jord som skulle kastas. Den krukan hade jag hängt upp pga att det fattas utrymme, och nu är den krukan fullkomligt översållad med blommor trots att den bara har en tanig ranglig stam. Ibland får jag en känsla av att växterna man väldigt gärna vill ha stora och vackra, dom blir det inget av med ...och tvärt om. tongue.gif När jag såg hur fina krasseblommorna blev, tog jag ny bra jord och petade ner en massa ffrön med krasse och Ipomeas, den krukan har väldigt många blad, men inte en krasseknopp hitintills, hoppas att det blir åtminstode några blommor snart. Jag tycker att Krasse och Ipomeas passar jättebra ihop,
smile.gif
stina
Min mamma odlar varje år Klockranka i balkonglådor utan problem. Hon har en balkonglåda stående på varje sida om balkongen och dom växer varje år upp längs sidorna på balkongen och upp i taket där dom möts i mitten. Kanonhäftigt - man sitter i ett grönt rum! rolleyes.gif Hon fäster fiskelinor som dom klättrar i.

/Stina
Whiskuchi
CITAT (lissa @ 13-05-2006, 02:04)
Jag hade tydligen tappat ett krassefrö i en gammal kruka med gammal dålig uppsamlad jord som skulle kastas. Den krukan hade jag hängt upp pga att det fattas utrymme, och nu är den krukan fullkomligt översållad med blommor trots att den bara har en tanig ranglig stam. Ibland får jag en känsla av att växterna man väldigt gärna vill ha stora och vackra, dom blir det inget av med ...och tvärt om. tongue.gif När jag såg hur fina krasseblommorna blev, tog jag ny bra jord och petade ner en massa ffrön med krasse och Ipomeas, den krukan har väldigt många blad, men inte en krasseknopp hitintills, hoppas att det blir åtminstode några blommor snart. Jag tycker att Krasse och Ipomeas passar jättebra ihop,
smile.gif

har för mig att krasse blommar bäst i näringsfattig jord, bättre begagnad är suveränt laugh.gif
jennyp
jag har en liten misstanke om att det kommer bli för mycket wink.gif men i såna fall får jag klippa ner och hålla efter det istället smile.gif

Nu blåser det som bara den, men i morrn ska krassen sås direkt i krukorna och spaljeérna sättas upp.
lissa
laugh.gif laugh.gif då vet jag vad jag ska göra med min gamla jord varje år...det kommer nog att bli mycket krasse tongue.gif
jennyp
Jag tänkte på deta flera gånger om men tror ni jag kom ihåg det? Har hur mycket gammal jord som helst sparad nu men krassen står likförbannat i ny fräsh jord wacko.gif

Min lösning på orginalfrågan blev så här:

Jag ska sätta upp stormaskigt hönsnät för dem att klättra på. Lite diskretare och lättare än kompostgaller.
lissa
Vad fint det blev, ser väldigt fräsht ut. Ser inte riktigt vad det blev för slingerväxt till slut???? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon