jag har mänder med tunna gulvita larver, 5-7 mm, i mitt grönsaksland. förra året hade jag otroliga problem med den vanliga lilla åkersnigeln (den kan göra livet lika surt som mördarsnigeln) och har hittat massor av ägg. jag har kultiverat, krattat och grävt, landet fem gånger och hittar inte en massa ägg längre, men istället dessa larver. de är tunna som sytråd (nästan) och tycker inte om ljus och värme. jag har tittat på bilder av sorgmyggans larver och tycker inte det ser ut som det.
så min fråga är; kan det vara snigellarver? hur ser en nykläckt snigel ut? jag har lönslöst letat på nätet efter bildar på snigelbebisar och hoppas innerligt att det ska vara något annat. är det någon som vet vad detta kan vara och/eller hur en nykläckt snigel ser ut? snälla svara för jag knäcker ryggen men kultiveringen och modet sjunker av de tusentals kräläcklen som möter mig varje gång jag petar i jorden. hjälp!
Gossen Ruda
08-05-2006, 18:00
Nykläckta sniglar ser ut som små varianter av dom vuxna så det kan säkert vara åkersnigelbarn. Snigelgift är nog det enda som hjälper på sikt.
men de här larverna ser inte ut som småsniglar, de är mer... larvlika. raka liksom. men men. det är väl inte lönt att få upp hoppet.
Det kan vara larver till trädgårdsborren.
Pröva då att vattna ut nematoder, de inhandlas på Granngården. Nematoder är pyttesmå organismer som livnär sig på dessa larver. Låt naturliga fiender ta hand om dem.
Googla på nemtoder så hittar du mer information.
Mvh
L
nu har jag kollat, men det är inte trädgårdsborre för de har inga ben. och de växer, så nu är många över en centimeter långa. ju mer jag tittar på dem desto mer ser de ut som sorgmyggelarver, men de är ju för stora.
ser sniglar ut som sniglar direkt från födseln, eller har de ett larvstadium först? varför är det ingen som vet?
de här larverna har inga antenner eller något, utan är jämntjocka och vit/gula. för att förtydliga måste jag säga att det är de små vanliga åkersniglarna jag har problem med, alltså inte de stora skogssniglarna. men trettio småsniglar per planta gör rätt stor skada och det är min mat i vinter de äter upp och bajs. det ska ju vara roligt att odla.
Susanne i Linköping
11-05-2006, 17:26
CITAT (pow @ 10-05-2006, 12:09)
ser sniglar ut som sniglar direkt från födseln, eller har de ett larvstadium först? varför är det ingen som vet?
Ruda har redan svarat på det: ur snigelägg kommer små sniglar, inga larver. Sen äter de små sniglarna dina växter och blir stora sniglar.
Har de mörka huvuden kan det vara knäpparlarver. Har hittat sådana när jag grävde upp en rabatt. Urrrk...!
malin72
11-05-2006, 21:12
vet vad du menar dom ser ut som larver rullar ihop sig när man gräver tjocka gulvita JÄTTE äckliga...

jag undrar också vad det är
mina är ca 3cm långa blääääääää
tack så mycket för hjälpen. nu slipper jag oroa mig för snigelinvasion a la grande iallafall.
malin72
13-05-2006, 19:43
hm tittade på ollonborre sökte den såg hur deras larver såg ut tror nästan att det är dom jag har blääääää
jaha då får jag läsa om hur ni kämpar mot dom då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.