|
Förra året köpte jag två stockrosplantor. Den ena blommade jättefint och den andra som stod lite mer i skuggan av andra växter blommade den också om än inte aldeles lika bra.  Jag trodde att dom bara skulle komma ett år och sedan försvinna.  Nu börjar båda att synas igen. Kommer dom att blomma i år också eller ska jag gräva upp dem och köpa nya?  Ska jag gräva upp och slänga kan ni sluta läsa här!  ----------------------------------------------------------------------------------------------- Om det är så att dom kommer att blomma i år igen så skulle jag vilja flytta den ena till en lite mer gynnsam plats, är det OK? Jag var väldigt noga med attt inte låta den "gå i frö" så fort en blomma började visna så klippte jag bort den. Kan det ha betydelse? Till nästa år så har jag egna på gång från frö. /Anki
De kommer säkert att blomma i år igen,jag hade flera som blommade i åravis.Om du sår frö så kommer det bara blad första året.Men om du inte klipper bort alla avblommade blommor så frösår de sig själv.Lycka till! anilin
kerstin z5-6
08-05-2006, 17:26
De är perenna hos oss i gynnsamt läge och kommer den tillbaka låt bli den
Tack för svaren. Glädjande att jag inte behöver köpa några plantor i år medan jag väntar på frösådden. Den som står lite i skuggan är ändå inte lika fin (kanske därför  ) i färgen som den på bilden så det gör inte så mycket att den är lite skymd. Hinner den verkligen fröså sig och bli plantor som överlever vintern i z4-5? Jag antog att den inte skulle hinna det var därför som jag klippte bort allt som kunde bli frön. Jag var rädd att den skulle sluta blomma tidigare om den fick sätta frö och måste jag ändå fixa nya till nästa säsong så vill jag ha blommor så länge som möjligt. /Anki
Alexander-VG-zon3
08-05-2006, 19:43
dom kommer igen här i zon2 sen även fröar dom sig så på ett år har man vuxnaplantor plujs fröplantor som blommar nästa år så går det så
kerstin z5-6
08-05-2006, 19:51
nej det hinner den mycket sällan -den sår jag varje år -sätter den nya vid den gamla blombara -en bonus om bägge lever år två , men den enda som eg är perenn är Alcea kurdica -en gul enkel låg men vid stockros , nåja -den är rätt hög den med
Tack Kerstin, då tänkte jag kanske rätt då.....eller påverkar stockrosens frösättning blomningen  . Man ska ju nypa bort allt överblommat på t.ex. petunior och penseer för att få lång blomningstid. /Anki
Powerowic
09-05-2006, 09:29
finns väl flerårig stockros, planterade en förra året har kommit blad lämgst ner på gamla stjälken så det är inte frösått
kerstin z5-6
09-05-2006, 09:46
Alcea rugosa och alcea ficifolia ÄR fleråriga ,-de blommar år 2, o ev även senare, men hos oss i norr blir det för arbetsamt för dem:( och de är ofta bara bienner dör efter blom -Dessutom bliommar de så sent att moget frö inte hinner bildas . Varför jag sår dem varje år
år ett sår/köper planta - år 2 blommar -som din just nu Powerowic år tre -du har ev kvar din -eller så har den fröat av sig i tid - -hos mej däremot kommer de inte igen - Alltså måste jag så dem varje år -för att varje sommar ha blommande ex..
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-05-2006, 10:46) Alcea rugosa och alcea ficifolia ÄR fleråriga ,-de blommar år 2, o ev även senare, men hos oss i norr blir det för arbetsamt för dem:( och de är ofta bara bienner dör efter blom -Dessutom bliommar de så sent att moget frö inte hinner bildas . Varför jag sår dem varje år
år ett sår/köper planta - år 2 blommar -som din just nu Powerowic år tre -du har ev kvar din -eller så har den fröat av sig i tid - -hos mej däremot kommer de inte igen - Alltså måste jag så dem varje år -för att varje sommar ha blommande ex.. Jag har en Alcea ficifolia i skyddat österläge (rabatt mot husväggen) Den har klarat vintern och är nu inne på sitt fjärde år. Jag skyddar den mot vårsolen med granris varje vår.
netaave
09-05-2006, 17:24
Jag planterade en 1-åring 1988, den finns än, men det kommer bara en planta hela tiden. Klipper aldrig bort blommorna. Kolla i mitt fotoalbum bland augustibilder så syns den mitt emellan rosenvialtornen. Försökte sätta in bilden men lyckades inte. Hjälp?  Nu klarade jag det, skam den som ger sig!
kerstin z5-6
09-05-2006, 18:25
snygg Kanske är mina favoriter "Peaches and Dreams" särskilt kinkiga ..
Mia, zon 3
10-05-2006, 12:43
Du undrade om flytt - jag flyttade svarta stockrosor (såna som redan blommat, inga "bebisar") i höstas, och det gick galant. Kanske är de lite mindre kraftiga nu i vår jämfört med förra året, men de ser ändå jättefina ut fast de är ganska nyflyttade.
Jag bestämde mig i måndags att det får gå som det går. Där den stod så gjorde den sig ändå inte, så jag tog och flyttade den och jösses vilka rötter den hade Jag lossade själva "klumpen" och sedan drog jag av alla krafter eftersom det inte gick att gräva upp den! Det kom fram fingertjocka rötter på närmare 30-40 cm. Den lever fortfarande ! Vi får se hur länge /Anki
Alexander-VG-zon3
10-05-2006, 18:37
finns det inte specilea stockroser som är perenn även längre upp som heter perennstockros eller nåt liknae
Powerowic
12-05-2006, 08:58
alcea ficifolia är perenn
kerstin z5-6
13-05-2006, 21:35
nej Flaxx mfl ,A ficifolia eller annat är inte perenna i z5 o över , endast A kurdica kan ränknas som helt perenn här , även om vissa ex kan återuppstå två år i rad , men mycket mer blir det inte ...
malin72
13-05-2006, 21:42
aha då är det kanske därför det går så segt för mina  köpte fröer från odla för 3 år sedan har blommat fint i 2 men nu är det knappt några blad alls har för mig att det stog perenn på dom hm
Jo, du kan köpa frön till perenna stockrosor hos Impecta. Jag frösådde såna förra våren och de håller på att växa sig riktigt stora nu. Impekta har en färblandning, ldet känns lite spännande att få se blommorna i sommar
kerstin z5-6
14-05-2006, 10:40
ja Malin , men de går ju fint att fröså , och ersätta men några varje år -så har du alltid blommande stockrosor-de är ju bienna här i alla fall...
malin72
14-05-2006, 18:36
jaha men då köper jag nog lite plantor i år för det kommer att bli tomt där dom brukar stå.....tittade idag lite små blad finns men INTE som det brukar
kerstin z5-6
15-05-2006, 21:45
Mia, zon 3
16-05-2006, 07:00
En fråga - ibland läser man ju om stockrosors överlevnad och dräneringen. Har någon provat att plantera dem väldigt grusigt/sandigt, och sett om det blir någon förbättring?
Alexander-VG-zon3
16-05-2006, 09:34
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-05-2006, 22:35) nej Flaxx mfl ,A ficifolia eller annat är inte perenna i z5 o över , endast A kurdica kan ränknas som helt perenn här , även om vissa ex kan återuppstå två år i rad , men mycket mer blir det inte ... jag sa att den var perenn här till zon 1-3 . sen sa jag även *finns det inte* alltså jag viste inte för jagf läste på jobbet där det ståd attden var prenn i högre zoner än två . men jag vet inte
Annie-72
16-05-2006, 09:48
Mina stockrosor återkommer åxå varje år trots att de inte har gått iblom. Märkligt tycker jag!!
Jag med har en stockros som kommer igen, nu är den inne på sitt fjärde år.
Anki på Öland
16-05-2006, 10:26
CITAT (Mia @ zon 3,16-05-2006, 08:00) En fråga - ibland läser man ju om stockrosors överlevnad och dräneringen. Har någon provat att plantera dem väldigt grusigt/sandigt, och sett om det blir någon förbättring? Min tomt är rena sandlådan så mina stockrosor står väldigt sandigt och växer och kommer igen och kommer igen och...... Dom jag har fanns här när jag flyttade hit för 18 år sedan. Det fanns 3 från början och 2 är kvar. Även överlevt en flyttning till annan rabatt. Anki
kerstin z5-6
16-05-2006, 10:30
ja de kan bli ett ogräs i sydligare zon -ettt snyggt ogräs ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|