Elisabeth P
Jag har nu grävt ur min lilla bergshåla och rensat fritt från diverse rötter. Puh, det va jobbigt.

Jag har hela tiden sett bilden av ett stenparti framför mig.
Men nu börjar maken tvivla på idén. det är nämligen en håla som på djupaste stället är ca 50 cm och vid regn vattenfylls helt. Vattnet kan inte rinna undan utan måste dunsta bort. Jag trodde att det skulle kunne funka om jag gör en rejäl stenkista och sedan bygger en liten stenkant som överflödigt vatten kan rinna genom.

Är detta en omöjlig idé? Bör man istället göra det till en liten damm?
Vad krävs iså fall och räcker detta lilla ställe för en damm?

Bild finns i mitt album. (idag blir jag bara nerkopplad när jag arbetar med albumet, men jag tror det är bild 4 i trädgårdsalbumet)

Vad tycker ni? Kom gärna med synpunkter och idéer.

Lisa
Elisabeth P
Så här ser min lilla bergshåla ut (fick äntligen ordning på bilderna)

Det kanske inte är så lätt, men jag skulle bli mycket glad om någon vill delge mig sina tankar om mitt projekt.
Bättre att få reda på innan att det är en omöjlig grej än att göra allt arbete och sedan få börja om från början.
Det ser ut som om det bara är en bergskulle, men längs ner är det en håla, ca 1 x 0,50 m i diametern och ca 40 cm på djupaste stället. Berget som går från gräset ner till hålan är ca 1.5 m långt, även där har jag tänkt att plantera , men det vattnet rinner ju undan.

Nå någon som har nåt att säga - går det att göra stenperti i en håla?

Lisa
cato
Stenpartiväxter måste ha väldränerad jord. Det kan du aldrig få i din bergsskreva. I så fall måste du satsa på rena sumpväxter, och det var nog inte det du avsåg.
Skrevan är vacker som de är. Vill du ha den som en liten damm, måste du räkna med att fylla på vatten ofta under torrtid.

Hälsningar
CATO
kerstin z5-6
och jag skulle vilja veta hur det ser ut rumtomkring skrevan först smile.gif
Gossen Ruda
Stenparti i en håla är ingen bra idé. Jag skulle nog försöka ha en liten damm och sen satsa på torkresistenta växter i sprickorna runtomkring. Tycker det är synd att dölja det vackert inlandisslipade berget.
Elisabeth P
Här kommer några till bilder där man ser området runtomkring.

Innan var det rena sumpmarken, där åkerfräken stortrivdes sad.gif .
Har ni några andra tips och idéer på vad man kan göra? Som det var innan var det gräsligt, så bättre är det redan nu men det hade varit kul om det går att plantera något där. Hur det än är så kommer det alltid fyllas med vatten då det regnar. så vad gör man?

Lisa
Biggan_
Jag sätter in lite större bilder här.

Jag hade låtit skrevan vara kvar och grävt ur runt om och fyllt på med torv. Hade sedan planterat lite olika sorters ljung och kanske någon annan surjordsväxt. Jag tycker skrevan är vacker och det kan väl vara fint att den byter skepnad mellan torr- och regnperioder.
Gåsis
Om dräneringen är bra runt om (framför) kanska du kan gräva ur där med och sätta dom växter du vill ha. Berget ligger ju vackert i dager och kan väl bara få vara snygg bakgrund i planteringen. Jag skulle inte plantera eller fylla igen en så snygg häll utan förstärka genom plantering runt.

/Åsa
kerstin z5-6
Gåsis har ett bra förslag
-Själv skulle jag nog göra hela detta gräsområde + skrevan till damm -.vattenblänk

Förstärk hällen på alla sätt du kan , men inte med att fylla i jord
Tycker K
Elisabeth P
Kul med alla era idéer smile.gif . Jag blir så glad över att ni engagerar i mina bekymmer wub.gif

Att göra hela området inkl. gräset till damm känns som ett jätteprojekt. Tyvärr vet jag inte om jag mäktar med ett så stort jobb. Även om det säkert blivit jätteläkert.

Planerna på att planter i skrevan får jag släppa, det verkar inte va en bra idé. Kanske jag kan plantera lite framför och mellan de båda begskullarna, ungefär som Åsa föreslog.

Är tanken på en pytteliten vattensamling i skevan ingen bra idé?

Alla stenar som ligger lösa omkring har jag grävt upp ur hålan. de kanske man kan dekorera lite tjusigt med, i alla fall några.

sen kanske jag kan planter i lite korgar som jag sett så fina bilder på och ställa dem på berget.

Kom gärna med fler tips och tankar på vad ni tycker?

Lisa
malin72
tänkte på dig när jag satt och läste i allt om trädgård nr som är ute nu...
nåt liknande som familjen Jansson har gjort på sidan 72 är ju såååååå fint men säkert jobbigt att göra sad.gif

att mura in sten och göra ett flöde smile.gif smile.gif
men då måste du nog få fram lite mera berg uppe till unsure.gif
ja jag vet inte men tänkte på dig iallafall när jag såg tidningen rolleyes.gif
Elisabeth P
CITAT (malin72 @ 10-05-2006, 09:07)
tänkte på dig när jag satt och läste i allt om trädgård nr som är ute nu...
nåt liknande som familjen Jansson har gjort på sidan 72 är ju såååååå fint men säkert jobbigt att göra sad.gif

att mura in sten och göra ett flöde smile.gif  :)
men då måste du nog få fram lite mera berg uppe till unsure.gif
ja jag vet inte men tänkte på dig iallafall när jag såg tidningen rolleyes.gif

Åhh, måste spana in den tidningen smile.gif .
Kul när någon tänker på en wink.gif
Tyvärr kan jag inte gräva fram mer berg upptill, eftersom min tomt tar slut i jämnhöjd med den sliperskant man kan se till höger.

Tror trots allt att jag ska gräva bort gräset mellan de två kullarna och bygga upp en max 50 cm hög stenkant. Där kan jag förhoppningsvis skapa ett stenparti rolleyes.gif .

Skrevan kommer jag troligtvis göra till ett litet vattenhål, där jag planterar rena vattenväxter.
En dröm är att även ha vattenfall som porlar, men det får nog vänta ett litet tag. För i så fall måste jag gräva upp och lägga ner kabel till pump. Nää, det får va min önskedröm ett litet tag till.

Sen kan jag kanske sätta lite stenpartiväxter i skreverna runtomkring. Pluss några korgar med blomsterplantering i.

Ja nu är nya planer på G, men fortsätt gärna att ge era synpunkter.
Jag vill göra något vackert utav mitt lilla berg utan att det blir jätteprojekt.

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon