Thalassa
Jag och min sambo har nyss köpt hus och vi håller nu på att göra iordning trädgården. Jag kan ingenting om skadedjur men har upptäckt att vi har tusentals röd/svarta insekter som tydligen gillar stubbar jättemycket. Är det någon som vet vad det är och som kan tala om ifall de är skadliga eller inte? Om de är skadliga hur blir man av med dem?

Gossen Ruda
Eldlus/eldskinnbagge. Övervintrar som fullbildad och kommer fram nu. Så gott som harmlös, gillar mest att suga på lindfrön. Gläd dig istället för den har varit ovanlig men har börjat sprida sig över landet under dom senaste åren.
Thalassa
Jättetack för svaret! Vad skönt att de inte är skadliga eftersom vi har sånna mängder av dem.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 08-05-2006, 18:56)
Eldlus/eldskinnbagge. Övervintrar som fullbildad och kommer fram nu. Så gott som harmlös, gillar mest att suga på lindfrön. Gläd dig istället för den har varit ovanlig men har börjat sprida sig över landet under dom senaste åren.

Har du någon uppfattning om hur långt de har spridit sig i landet? Än så länge är det väl östra Sverige upp till svealand som har nöjet av att ha massa färglada skinnbaggar.
amaira
Jag bor på Mälaröarna utanför Stockholm, och här finns det gott om dem. wub.gif

Denna fotade jagi förrgår.

Gossen Ruda
Den finns här i Göteborgstrakten sen åtminstone några år.
tonic
dom har jag mördat som liljebaggar jag sad.gif sad.gif blink.gif wink.gif
Krokodilen
Åh vad glad jag blev att jag inte måste mörda dom! Dels för attt dom är vackra, dels för att dom är så himla många *s*.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon