Balkongodlarn
08-05-2006, 18:47
Hej!
Jag har odlat Purpurvinda och Murgrönsvinda som börjar ta ordentlig fart. När jag nu sätter ut dem på balkongen, vill de stå i solen då?
Jag har satte även passionsfruktskärnor som blivit buskig och fin. Men den vill klättra. Ska den klättra i solen?
Tacksam för svar!
Ophelia
09-05-2006, 19:37
Purpurvinda gillar sol. Murgrönsvinda gillar sol. Passionsfrukten gillar att vara ute när det är varmt och gott och ska helst inte stå en den värsta solen.
Blomstersmurfen
09-05-2006, 22:45
Håller inte riktigt med där. Jag har passioner varje år mot en södervägg (där det blir närmare 50 grader sådana här dagar), och de växer kopiöst, klär in så mycket av väggen de får, samt blommar tills frosten tar dem. Bara de får vatten och näring så går solgass utmärkt. Ingen avhärdning heller, ut med dem bara (när det är frostfritt)!
Har du väldigt stora stora krukor eler blomsterlådor till passionerna??
Mina har just kommit upp från frön, och vet inte om dom vill ömsa krukor ofta eller inte...och ursäkta att jag tränger mig på
Blomstersmurfen
12-05-2006, 07:45
Jag planterar dem i upphöjd rabatt, som kanske är 60 cm hög, och som sagt, de växer och blommar så det knakar i full sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.