Här kommer en korkad fråga av en okunnig men vetgirig odlare....igår sådde jag frön till kristikorsblomma. Är det ett annat namn för passionsblomma? Hur tar jag hand om de framtida plantorna på bästa sätt? Mycket tacksam för svar!
Ja, det är samma växt. den heter Passiflora capsularis på latin.
Flerårig krukväxt/slingerväxt, som trivs i
sol och halvskugga.
Passar i kruka och låda.
Blommar i Juli - September och blir ca 200 cm hög.
Tack för svaret Betty! Då kommer den nog passa utmärkt vid min nyinköpta spaljé! Ha en trevlig lördagkväll!
Det är väl ändå främst Passiflora caerulea (blå passionsblomma) man brukar kalla för Kristi korsblomma!!! Det är ju den vanligaste passionsblomman i handeln och det är den man brukar tänka på när man hör Kristi korsblomma. I varje fall enligt alla krukväxtböcker....
Visserligen har P. capsularis samma utseende på blommorna (fast vita), men den är inte alls lika lätt att få tag på och därmed känner inte så många till den.
Ingrid på Västkusten
11-05-2003, 10:58
P caerulea är Kristi Kors - och p capsularis är itne alls så stor i blomman - men har intressanta frökapslar :-P
Mkt intressant släkte - passisarna! Både P capsularis som P caeruela går utmärkt i boningsrum. Lit emindre vaten på vintern gärna lite svalare om det går.
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.