Full version: Noshornsbagge
Lynn
Hello, kan någon hjälpa mig? Vi har kört massor med brunnet gödsel från ett stall till vår gård som fyllning.Idetta har vi hittat stora vita larver som visade sig bli noshornsbaggar när de är klara.
Min fråga är om de är skadedjur eller nyttodjur? Jag vill inte ta livet av djur "i onödan". wub.gif wub.gif
amaira
Vad jag vet gör de varken skada eller nytta - sett ur en trädgårdsmänniskas perspektiv rolleyes.gif .
Tycker att de är fina, de gör nytta genom att glädja mig... sleep.gif
Lynn
Tack Amiara, det var vad jag hade hoppats på!! De är jätteäckliga som larver men riktigt fina när de är "klara". Kul att du är tillbaks, det var länge sen jag såg dig här! rolleyes.gif rolleyes.gif
Piccante
De lever ju av multnande växtdelar och finns nu förtiden mest i drivbänkar, komposter och sågspånshögar. Jag tror inte att de ger sig på något levande och skadar några växter. I vart fall så står det inget om det i de vanligaste insektsböckerna. då är det större problem med ollonborrar som det var skottpengar på förr, de kan visst förstöra om det blir massförekomst av dem.
Jag hittade själv en hona av noshornsbagge förra året i trädgården men kunde inte med att ta liven av den. Jag tycker det är häftigare med stora skalbaggar i trädgården än uppklistrade på en pappbit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon