Ammari
Har köpt en klätterros som jag gärna vill få att ta sig upp i ett av våra gamla äppelträd med ganska kal stam de nedre metrarna. Har läst för länge sen hur man gör men hittar inte tidningen jag läste det i.

Tänker jag rätt om jag gör såhär: Gräver grop intill trädet men inte precis tätt intill. Fyller gropen med välbrunnen hästgödsel och bra jord. Ner med rosen lite snett mot trädet, så att grenarna inte står rätt upp. Vattna, gödsla och vänta...eller? Sen tror jag att jag läst nån stans att nån hade hjälpt rosen på traven genom att binda fast grenarna vid trädet med ett rep när de börjat växa lite mer.

Hur har ni gjort, som har klätterros i träd? Hur ska jag göra?
stina
Precis så har jag gjort med min Helena-ros och det blev i alla fall bra! Jag har däremot inte rep, utan tunn lina som inte syns så mycket som mina rosgrenar fått hjälp att hitta rätt av.

/Stina
Ammari
Vad tror du om gödslet? Behöver de mycket eller lite? Jag gör ibland gödselvatten på sommaren, gillar rosor sånt?
shahalam
Rosor är hungriga växter och vill ha mycket näring. Sedan är det helt olika krav bland olika sorter. T ex honungsrosen Helenae Hybrida är tålig och mindre krävande. Vilken sort har du köpt?

Christina på Trädgård i Fokus
Ammari
Har köpt en New Dawn.
kerstin z5-6
ge näring vår -midsommar i rejäla givor smile.gif, men i år kanske gödseln räcker
Sommartorparn
Har också satt honungsros bredvid ett träd och undrar över om man ska ta bort alla grenar utom en och låta den förgrena sig först när den är uppe i trädet, eller om man ska låta allihopa växa upp? 5 stycken skott är det.
kerstin z5-6
du ska låta alla fem gå upp smile.gif Du kan om du vill hålla en kortare för blommning nerifrån , men om du vill den ska blomma mest högre upp gör du inget annat än hjälper till att fästa den
Sommartorparn
Väcker liv i den här gamla tråden.....

Min honungsros håller på att utveckla sig till en buskros. Den har väldigt många grenar nerifrån, men ännu ingen gren som är tillräckligt lång för att kunna ledas upp i därför avsett träd.

Ska man göra något för att den ska vilja bli en klätterros? Beskära? Kanske vill den bli lågvuxen p.g.a. att den står blåsigt?

Det är snart 4 år sedan jag planterade den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon