Killensomvillhagrönafingrar
09-05-2006, 07:40
Jag har en lekborg i plast, relativt stor modell (ganska exakt så stor att en vuxen kan klättra igenom hela utan att fasta). Denna är till stor glädje för alla barn, de springer ut och åker rutchkana när de kommer hit.
Sedan en gungställning och en liten sandlåda.
Dock så kommer jag fixa till lite i sommar då jag funnit att det är klart enerverande att ha borgen och gungorna på gräsmattan då jag måste flytta sakerna innan jag klipper gräset.
Så inom snar framtid kommer jag bygga två cirklar och en fyrkant:
Cirkel 1: denna kommer vara nersänkt ca 20 cm i gräsmattan och vara rejält stor. På botten skall vi ha täckbark alternativt sand. Och i denna cirkeln skall gungan och lekborgen stå
Cirkel 2: Upphöjd 20 cm och denna skall innehålla sand samt lite stolar och bord i form av rejäla vedkubbar
Fyrkanten: gjord av danska sjöstensplattor och på denna skall det stå en barn pool på 3,5*1,5 meter
Tyvärr är poolen inte rund vilken hade varit finast då cirkeln hade återkommit på alla tre ytorna, men det får jag lösa till nästa år.
All tre ytorna kommer gå i varandra så det blir höjdskillnader att leka i.
PS vad jag försöker få sagt är att gör rejäla ytor, lättskötta och med många funktioner. Då kommer leken bli mycket mer än bara gräva i sandlådan. Anledningen till att jag väljer att göra olika höjder är att det inspirerar till fantasilekar. Kan lova att det kommer vara både skepp, kök, doktorsmottagning, hage, Ullared och allt annat som min dotter gillar leka