Full version: Kul för barnen
Ammari
Vill gärna göra nåt kul åt barnen i sommar. Funderar på en koja e.dyl. Kanske nån av pinnar eller så? Annat? Vad har ni gjort för skoj åt era barn i trädgården?

Måste man ha vide eller pil när man gör en koja? Finns andra sätt att göra gröna kojor på?
Karin zon 6
Jag vet att jag har sett en artikel någonstans om att göra en koja med hjälp av humle. Tyvärr hittar jag den inte nu. Humle är ju snabbväxande, så det kan ju vara kul att följa även för inte så tålmodiga barn.
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har en lekborg i plast, relativt stor modell (ganska exakt så stor att en vuxen kan klättra igenom hela utan att fasta). Denna är till stor glädje för alla barn, de springer ut och åker rutchkana när de kommer hit.

Sedan en gungställning och en liten sandlåda.

Dock så kommer jag fixa till lite i sommar då jag funnit att det är klart enerverande att ha borgen och gungorna på gräsmattan då jag måste flytta sakerna innan jag klipper gräset.

Så inom snar framtid kommer jag bygga två cirklar och en fyrkant:
Cirkel 1: denna kommer vara nersänkt ca 20 cm i gräsmattan och vara rejält stor. På botten skall vi ha täckbark alternativt sand. Och i denna cirkeln skall gungan och lekborgen stå
Cirkel 2: Upphöjd 20 cm och denna skall innehålla sand samt lite stolar och bord i form av rejäla vedkubbar
Fyrkanten: gjord av danska sjöstensplattor och på denna skall det stå en barn pool på 3,5*1,5 meter

Tyvärr är poolen inte rund vilken hade varit finast då cirkeln hade återkommit på alla tre ytorna, men det får jag lösa till nästa år.

All tre ytorna kommer gå i varandra så det blir höjdskillnader att leka i.

PS vad jag försöker få sagt är att gör rejäla ytor, lättskötta och med många funktioner. Då kommer leken bli mycket mer än bara gräva i sandlådan. Anledningen till att jag väljer att göra olika höjder är att det inspirerar till fantasilekar. Kan lova att det kommer vara både skepp, kök, doktorsmottagning, hage, Ullared och allt annat som min dotter gillar leka wub.gif
nybyggare
Vet ju inte var för sorts tomt du har?? blink.gif
I höstas byggde barnen och grannbarnen kojor av spillvirke på vår skogtomt (från vårt nybygge). Vi vuxna hjälpte bara till att fästa lite stadiga reglar så att kojorna inte skulle kunna rasa samman. Det blev inte alltför vackra alster sett ur vuxenperspektiv, men ungarna gjorde dem själva och älskar sina hus, tjejerna har ett och killarna ett. Kojorna har städats och skurats, inretts med dukar och gardiner och de hade tom julgran i julas (tallruskor).
Detta går ju an på lite yta, men är inte alltför kul i radhusträdgården tongue.gif

Vad du än bygger - låt ungarna vara med och bestämma!
Maria Frick
Bygg inte av humle bara, tvestjärtar och getingar älskar det, inte roligt för barnen. Bygg av pil eller vide istället, med klematis i.
Pia och P:na
lite sen med svaret men kanske kan någon annan inspireras. vi har gjort en fin tipi av det som är bortsågat i trädgården. ca tio 2-meterspinnar som snöras ihop upptill och som man låter spreta ut nedtill. tunnare och mjukare grenar och flätas fram och tillbaks mellan de tio pinnarna - så länge man orkar... vår är inte färdig ännu men man kan ju alltid bättra på när andan faller på och det finns lämpligt byggmaterial. annars går det ju bra att lägga på en filt, bara den är någorlunda stabil. kanske låta någon klätterväxt ta fart i den?!

lycka till!
EireP
Har ett förslag på ett enkelt spel som roar både barn och vuxna.

Knyt en lina eller ett snöre i en trädgren, 5-6 m högt. Nertill knyter man fast en järnring, ca 5 cm diameter.(T ex en sådan som man skruvar fast i en brygga för angöring). Ska hänga fritt någon dm över marken.

Meningen är att snöret och ringen ska kunna svinga fritt om man lyfer ringen till huvudhöjd, backar så långt det går och släpper den.

I andra ändan, där ringen vänder, slår man ner en stör, ca 1,5 m hög.
I toppen av stolpen slås en spik in på vardera sidan så att stolpen och spikarna ser ut som bokstaven T.

Meningen är nu att man ska få ringen att fastna på någon av spikarna.
m.öland
Jag har gjort en hopphage av gamla grå betongplattor som jag har skrivit sifftorna på med lackfärg. Dessa plattor är nergrävda i gräsmattan.
Jejja
Jag har en bra bok, som är väldigt inspirerande för trädgården. Den heter "Fixa för trädgården" och är skriven av Anna Örnberg. I den finns en beskrivning på hur man gör en gungbräda till barnen.
*Felix matte*
CITAT (m.öland @ 14-06-2006, 19:10)
Jag har gjort en hopphage av gamla grå betongplattor som jag har skrivit sifftorna på med lackfärg. Dessa plattor är nergrävda i gräsmattan.

Jag målade hopphage på asfalten... mycket uppskattat av barnen på gården.
Använde vit färg för inom och utomhusmålning och det höll i flera år innan jag behövde bättra på. smile.gif
karavanen3
Det finns mycket kul man kan göra för barnen i sin trädgård. Bygg en liten lekställning, gärna med tunnlar och andra spännande saker som sätter igång barnens fantasi. Varför inte en hängbro eller en klättervägg. Sedan är det alltid bra med en gunga. Själv har jag köpt en del grejer från lekplats.se. De håller hög kvalitet.
Peztis
spam.gif fast jag menar då reklam!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon