silas
Jag har precis fått en kolonilott, med tillhörande ogräsbevuxen slänt. Jag har bara odlat på balkong tidigare, så det här med ogräs är liksom lite nytt för mig... men jag skulle vilja fylla slänten med nån stiligare marktäckare än det som växer där nu.
Slänten verkar ha varit kompost tidigare, så det är en härlig blandning av ogräs, gräs, grus och gammalt kompostmaterial. Och i skuggan av en stor alm... tongue.gif Jag har dragit bort ogräset, men har någon slags förhoppning om att slippa riva upp hela jorden för att bli av med det. tänkte att man kunde konkurrera ut skräpet istället, genom att plantera nåt väldigt stark-växande?
Jag har inte tänkt mig att det ska se _så_ ruskigt prydligt ut, det kan gott få ha kvar lite vildvuxen ogräskänsla. men snyggt ogräs ska det vara! tongue.gif
Funderade lite på vintergröna, eftersom det är skugga, men vet inte hur den är i växtsätt?
Någon som har några tips eller idéer?
Eller är hela min idé överoptimistisk, kanske ska jag bara bita i det sura äpplet och gräva ut och gräva opp?
Merlin
Plister!!!! smile.gif smile.gif smile.gif Det finns många sorters plister men alla är mycket!!!! starkväxande tongue.gif
silas
det låter ju bra... men är dom nåt snygga då? (*vet inte vad det är!*)
mulle
Tiarellan tycker jag också att är effektiv.
Gamla jordgubbsplantor.
Vitbrokig kirskål.
Mulle
Sollan
Kolla här: plister
gmasterb
Annars kan Myskmandran vara ett ypperligt förslag. Täcker upp det mesta på kort tid. Blommar med vita små söta blommor..
Kan tänkas bli ett ogräs??
//Stefan
silas
tack för alla förslag! rolleyes.gif blir en tur till plantagen nån dag med en lista, får vi se vad dom har.......
Mia, zon 3
Myskmadra var min spontana tanke också - den är underbar! Ormöga (Omphalodes verna) är fin, och väldigt många nävor fungerar som marktäckare i skuggiga lägen, favoriter för mig är bl.a. olika sorters brunnäva (Geranium phaeum). Vintergröna låter som en riktigt bra idé också, den täcker fint. Och sockblommor (Epimedium) och funkior (Hosta) såklart! Flera sorters lök-/knölväxter skulle gilla det läget också, så du får lite accenter här och var. Narcisser, krolliljor, balkansippor mfl.
Helen i Skåne
Kirskål? Blir det inte svårt att få bort sen? Eller är det en annan sort än den vanliga gröna? unsure.gif
silas
med hjälp från en kunnig granne har jag nu identifierat den största delen ogräs i min slänt som kirskål. och jag som trodde det var nåt lättutrotat fröogräs........ (har bara haft balkong förut, och har ingen koll på sånt här). men jag kollade runt lite på forumet, och någonstans hade någon rekommenderat just myskmadra mot kriskål! kirskålen skulle inte gilla lukten, eller nåt... så den blir det! hoppas det funkar bara. det är inte så lite kirskål...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon