Snöflinga
Det är ju allmänt vedertaget att man skall lägga en krukskärva i bottenhålet på krukor före plantering ...

Inte alltid man har... hade överblivna myggnät som jag klippte till och la över hålet, fyllde på med lecakulor och ytterligare ett nät till och sedan jord.

(vitsen med det extra nätet var att man kan återanvända lecakulorna rena och fria från jord och rötter) smile.gif

Använder det numera även till krukväxter och det funkar jättebra ...
grycken
Jag brukar skölja lecakulorna i hett vatten när jag har tömt krukorna. Kan man inte lika gärna använda fiberduk i stället för myggnät i botten och ovanpå lecakulorna?
Snöflinga
Vet inte om det blir för "tätt" huh.gif men prova rolleyes.gif
noora
Jag har hört att det ska fungera bra med fiberduk. Det släpper igenom vatten, så det borde inte vara några problem med det. Jag har tänkt använda fiberduk ovanpå lecan när jag flyttar chilin till hinkar i alla fall smile.gif
titti49zon6
Har rätt många krukor och sätter alltid en bit fiberduk över lekakulorna
wub.gif
har funkat bra och när jag tömmer krukorna är det bara att ta tillvara kulorna för återanv. nästa år
orkidé
CITAT (Snöflinga @ 08-05-2006, 23:57)
Det är ju allmänt vedertaget att man skall lägga en krukskärva i bottenhålet på krukor före plantering ...

Inte alltid man har... hade överblivna myggnät som jag klippte till och la över hålet, fyllde på med lecakulor och ytterligare ett nät till och sedan jord.

(vitsen med det extra nätet var att man kan återanvända lecakulorna rena och fria från jord och rötter) smile.gif

smile.gif Hej,jag vill tala om att jag såg på tv 4+ (tror jag) att de gjorde självvattnande kruka på deta vis: De tog ett lagomt stort rör, typ för elledningar som de satte mitt i krukan, sedan fyllde de på med lekakulor, jag tror det var upp 4 cm med lekakulor. Ovanpå lekakulorna la de en tygbit och sedan jord över tyget.
De tog en blompinne och fäste den på en frigolitbit som var så stor att den gick lätt genom röret. Så vattnade de krukan och när de ser blompinnen sjunka så är det dags att vattna igen.
Tyvärr så hade jag redan plantera mina växter sad.gif så jag får försöka komma ihåg detta till nästa år.
Ha en skön sommar. biggrin.gif
marskattan
CITAT (orkidé @ 11-05-2006, 13:59)
Hej,jag vill tala om att jag såg på tv 4+ (tror jag) att de gjorde självvattnande kruka på deta vis: De tog ett lagomt stort rör, typ för elledningar som de satte mitt i krukan, sedan fyllde de på med lekakulor, jag tror det var upp 4 cm med lekakulor. Ovanpå lekakulorna la de en tygbit och sedan jord över tyget.
De tog en blompinne och fäste den på en frigolitbit som var så stor att den gick lätt genom röret. Så vattnade de krukan och när de ser blompinnen sjunka så är det dags att vattna igen.
Tyvärr så hade jag redan plantera mina växter sad.gif så jag får försöka komma ihåg detta till nästa år.

Kanontips!!! Detta har jag skrivit ut och sparat, ska bara försöka komma ihåg att göra det när jag planterar om lite större blommor.

Det är just sånt här jag älskar! Bra, enkla tips och prylar som gör vardagen lite lättare för en vimsig människa *flinar*
Whiskuchi
CITAT (orkidé @ 11-05-2006, 13:59)
CITAT (Snöflinga @ 08-05-2006, 23:57)

(vitsen med det extra nätet var att man kan återanvända lecakulorna rena och fria från jord och rötter)  :)

smile.gif Hej,jag vill tala om att jag såg på tv 4+ (tror jag) att de gjorde självvattnande kruka på deta vis: De tog ett lagomt stort rör, typ för elledningar som de satte mitt i krukan, sedan fyllde de på med lekakulor, jag tror det var upp 4 cm med lekakulor. Ovanpå lekakulorna la de en tygbit och sedan jord över tyget.

Nåt liknande har jag gjort, fast med barkväv (hade inget annat) mellan lecan och jorden, och en bit vattenslang som rör. Ingen frigolit och pinne dock.
Thea
Funderar på om jag drömt detta, men jag tror jag har sett att man kan ta gamla nylonstrumpbyxor och tillverka en "leca-påse" att ha i botten. Detta skulle nog ej fungera för mig personligen eftersom när mina strumbyxor är uttjänta beror det på omfattande håligheter. tongue.gif

Annars är det ju grymt smart att lägga dit nåt slags tyg. Hur många gånger har man inte svurit över leriga lecakulor för att genast ledsna och slänga allt i sophinken? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon