Vissnar den ned i grenverket och skjuter nytt eller ska den se ut som en ihoptorkad mumie?* hoppas på det sistnämnda för det är så min buskpion ser ut nämligen*

Eller har den döden dött och ska grävas upp, färdas till dom sälla jaktmarkerna coh jag får fixa en ny pion i år?
Mina kinesiska buskpioner för blad från grenverket, som just buskar.
Men det kanske finns olika sorter?
Mulle
Den här har krokiga , nedbrutna grenar som ser döda ut. Inget grönt o inte saftspända alls, utan ser döda ut.
Vänta du!!! Jag brukar låta fjolårsbladen ligga kvar som skydd på vintern och när det blivit varmt klipper jag av dem om de inte lossnar av sig självt. Nya fräscha skott kommer upp ganska snart efter det. Ser att du finns i zon 5 och däruppe har det väl varit en ovanligt mild vinter, så det ska väl inte vara någon större fara med att den frusit ihjäl. När brukar den komma? Här kom de första bladen så sent som för några veckor sedan, men då har de bråttom. Redan fullt av knoppar på en växt som för tre-fyra veckor sedan såg ut precis som du beskrev din.
mvh Magga
kerstin z5-6
09-05-2006, 18:26
sjå dej <! min har knoppar bakom allt grådött -den är inte alls dö -den bara låtsas

-men det tar längre tid här innan den blir nån gigabuske:)
Ullet, leg. PIP:are, "petar i perennerna".

En kan ju inte sjå sig fattarruju! *himlar med ögonen* Ska kolla till den idag får vi se, annars blir det en runda till Rydlinge. *asg*
kerstin z5-6
10-05-2006, 13:26
PETDÖDEN .. den är utbredd på vissa gator i byn .. du har en petkollega mittemot -
och det duger inte med vänta till i morron .. du får vänta till junis mitt innan du vet -men man kan ju ha två ..buskpioner
Vaddå??? *ser inte alls min granne som jag ibland tycker mig se gå ihopböjd gluttandes under blad o löv* *ser ruskigt oskyldig ut* Inte lilla jag, jag petar bara lite, lite grann. Bara lite. *måttar med fingrarna*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.