jennyp
Jag har samlat på mig en hel del krukväxter som jag inte alls vet vad det är. Den som är på de två första bilderna hittade jag i köket på en korridor där jag bodde, då var den inte mer än en togg pinne i en kruka men efter ett jordbyte och ihärdigt vattnande så har den överlevt. (Jag råkade dock klippa fel stam när jag skulle klippa en rorr stam i går). Jag tror det är en fikus, men vilken?

Den i mitten ser ut som en palmliknande fikus av något slag, men vilken?

Den på köksbordet ser såååå bekant ut och jag skulle vilja att den blommar så att jag kommer på vad den heter.

http://jenny.lightsoft.se/blog/?p=631
Linda_A
Hej Jenny! smile.gif
Inte för att jag kan något om de växter som du frågar om men måste bara säga hej till dig och Gaia! tongue.gif
jennyp
hej Linda! smile.gif
Zazu
den i fönstret är en ficus, troligen en F. binnendijkii , den bredvid garderobsblomman en bergspalm (chamaerops humilis tror jag den heter), och den sista kan vara en dracaena fragrans

mvh zazu
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zazu @ 09-05-2006, 08:53)
den i fönstret är en ficus, troligen en F. binnendijkii , den bredvid garderobsblomman en bergspalm (chamaerops humilis tror jag den heter), och den sista kan vara en dracaena fragrans

mvh zazu

hamaerops humilis är en dvärgpalm eller medelhavssolfjäders palm
så ser den ut
chamaerops humilis

det du har är en bergpalm som heter chamaedorea elegans
jennyp
tack för era svar... jag tror dock inte att gissningen på köksbords-blomman är rätt... någon annan som kan ha någon idé?
jetn
Hej Jenny! Jag tror att det kan vara antingen Dracena deremensis 'Janet Craig', D. fragrans Ker-Gawl eller D. fragrans 'Compacta'. Titta på bilderna på denna sida:
Ange en titel på hemsidan
Hoppas att du blir klokare
jennyp
ja det stämmer nog, såg en dracena fragrans (compacta) på lantmanna i dag - en sån är det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon