Full version: Sparris
Joakim Johansson
Att en sparris kan vara grön eller "vit" beroende på kupning eller inte begriper jag, men vad är det annars för skillnad? Fördel? Nackdel?
Smakar de annorlunda? Mer eller mindre "träiga" Smalare eller tjockare?
Eller är det helt enkelt så att det finns olika plantor?
Är det någon som har erfarenhet eller vet?
Är på väg att skaffa några plantor så det vore intressant att veta innan.
andershorn
Enda skillnaden ska vara utseendet. Smak ska vara densama, om jag har rätt för mig.
Ingrid på Västkusten
Sedan gammelt anses blekta grönsaker vara finare än de 'vanliga'.
Grön torde ha mera vitaminer och något tjockare skal. Sedan finns det lila sparris med.

Smakar ungefär likadant. Jag skall snart plantera med(hoppas jag) så har itne funderar mkt mera. Vilken som duger bra här.

Hälsar ingrid
Kerstin i Malmö
I mitt tycke är grön sparris godare...

En skillnad är att den vita måste du skala och det behövs inte med den gröna.

Kerstin - som ivrigt väntar på livstecken från sina planterade sparrisplantor
SannaM
Det är samma plantor, skillnaden är bara odlingssättet. Vit sparris blir träigare (dvs man får ta bort mer av "basen" på stjälken när man skall äta) och får hårt skal som måste skalas. Vit sparris anses "tjusigare". Sparrissoppa blir väl vackert vit i färgen med kupad sparris annars tycker jag personligen att grön är väl så god och vacker. (o sååå mycket lättare att odla...)
SannaM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon