|
Kan jag inte få lite hjälp av er med middagsmat? Tonårsdottern klagar på att om jag någon gång lagar nåt gott får man det aldrig mer för jag minns inte hur jag gjort (använder just aldrig recept). Maken tycker nog vi äter mest samma. Vad lagar ni för gott när ni kommer hem efter en dag på jobbet? Helst använder jag rena råvaror och inte så mycket korv och halvfabrikat.
/Åsa
Hej! Det är jättesvårt att komma på vad man ska äta! Snabbt: 400 gr tärnad skinka/kassler 1 hackad lök 1 hackad paprika 1 burk champinjoner 1 burk creme fraiche parpika/chili ½-1 burk min fraiche salt peppar Kokas upp och serveras till pasta. En annan favorit kommer från arla.se: Italiensk Kycklingpasta 250 g fryst bladspenat el 150 g färsk 2-3 kycklingfiléer, ca 400 g 2 vitlöksklyftor 6-8 marinerade soltorkade tomater, ca 50 g smör 1 tsk salt 1 krm svartpeppar 2 1/2 dl mellangrädde Tina den frysta spenaten och krama ur vattnet. Skär kycklingen i små bitar. Skala och hacka vitlöken. Grovstrimla tomater och spenat. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Rör i vitlök, tomater, spenat och grädde. Låt det koka ihop några minuter. Servera till favoritpastan. Annars så här till sommaren en couscous-sallad? Med parpika, rödlök, god sallad, gurka, couscous, avocado, fetaost, kyckling eller skinka, körsbärstomater. Vinegrett av balsamvinäger, olivolja, vatten, vitlök, salt och peppar. MMmmm. Kanske med lite vindruvor i? Fräscht och gott!
krellus
09-05-2006, 10:11
Korv stroganoff är ju en klassiker som det inte går att misslyckas med... Strimla korv, blanda med passerade tomater och krydda lite med salt/peppar/örtkryddor eller nåt. En skätt balsamvinäger kanske...
Ta så många fläskkotletter/karréer/skivor av oxrullad som behövs för er familj, häll i grillolja av lämplig smak i den mängd som krävs för att täcka köttet i en påse. Låt marinera i minst en timme i kylskåpet, helst längre. Vänd påsen någon gång. Ge köttet en hastig stekyta i het panna, 2-3 minuter per sida, om de inte är väldigt tjocka. Lägg köttet i ungfast panna och lägg folie över. Förvara i förvärmd ugn (cirka 175 - 200 grader) tills det är dags att äta. Serveras med potatismos, potatissallad eller ris och kall sås. Den kalla såsen är jättesnabbt gjord på lättfraiche, kryddor och örter. Går att variera in absurdum
netaave
09-05-2006, 17:14
Jag har samma problem som du gåsis och just nu är jag också så ini norden trött på att komma på och laga den mat jag ev kommer på. Har två kräsna döttrar och en karl som inte vill ha "konstig mat" som tacos och sånt som ungarna gillar.
Själv gillar jag mest fisk och vegetariskt, en och annan kycklingfilé kan också gå ner. Men man bor ju som sagt inte själv.....
Så här illa går det när man har idétorka  Igår - soppa och fattiga riddare. Idag - pannkaka. Imorgon - chili con carne. Är för all det mitt i en nattarbetesperiod, men så här olidligt trist brukar inte min matlagning vara Kanske ska ni skriva vad ni faktiskt lagar istället för sånt som verkar bra men aldrig blir gjort  För såna recept har jag ganska gott om /Åsa
CITAT (Gåsis @ 10-05-2006, 16:04) Så här illa går det när man har idétorka  Igår - soppa och fattiga riddare. Idag - pannkaka. Imorgon - chili con carne. Är för all det mitt i en nattarbetesperiod, men så här olidligt trist brukar inte min matlagning vara  :lol: Kanske ska ni skriva vad ni faktiskt lagar istället för sånt som verkar bra men aldrig blir gjort :lol: För såna recept har jag ganska gott om /Åsa Dessvärre så är det där vad jag brukar laga när fantasin tryter. Idag ska vi variera vår matlista lite dock.. Ska göra PASTAsallad istället för couscoussallad. I övrigt är den identisk. Woooh.. Men det är iaf gott, det är alltid en tröst!
Maria i Helsingborg
10-05-2006, 16:09
Det verkar vara lite män och barn som lagar mat här Uppryckning, tjejer!
CITAT (Maria i Helsingborg @ 10-05-2006, 17:09) Det verkar vara lite män och barn som lagar mat här :huh: Uppryckning, tjejer! Vi hjälps åt hemma min sambo och jag. Inga barn som kan hjälpa till ännu.. Men när det kommer barn och de gnäller över att maten är tråkig så får de nog laga nåt roligt själv. Så får de se hur lätt det är!  Först får de handla också. För det är det tråkigaste av allt! Men med tanke på att barnet inte ens är fött ännu så dröjer det väl några år innan h*n kan laga mat..
CITAT (Gåsis @ 10-05-2006, 17:04) Kanske ska ni skriva vad ni faktiskt lagar istället för sånt som verkar bra men aldrig blir gjort  För såna recept har jag ganska gott om /Åsa Faktiskt är receptet jag gav dig ett av de jag använder mest, i synnerhet när jag har dålig fantasi. Caj P's gillolja eller Santa Marias vitlöksmarinad måste man ju alltid ha hemma så man slipper krydda själv när man är oinspirerad. Skivor av kött, kotlett, rulle och karré är ju också sånt man alltid ska ha i frysen, tycker iaf jag. De är så lätta att tina och laga till. Vad man sen väljer för kött beror lika mycket på vad man får i handen när man sträcker sig in i frysen som vad man har lust med. Är man ännu mer oinspirerad kan man koka vanliga makaroner, hacka ner skinka (eller överblivet kött från gårdagens middag), lök, paprika och vräka över en äggstanning och vips har du en makaronilåda. Gårdagens middag: Omelett på 8 ägg och klickar av gårdagens köttfärssås. Serveras med kokta grönsaker (sommargrönsaker, djupfrysta. Kokas i tio minuter så de tinar och blir varma). Är det riktigt illa går jag till tasteline.
netaave
10-05-2006, 18:56
Min karl skulle inte komma fram till spisen just nu om jag så snitslade en bana. Han snickrar nämligen!
CITAT (Maria i Helsingborg @ 10-05-2006, 17:09) Det verkar vara lite män och barn som lagar mat här Uppryckning, tjejer! Jodå, min man och dotter hittar på, handlar och lagar mat åt sig själva dom tre kvällar/vecka som jag jobbar. Då är dom rörande överens om att jag lagar bästa maten, men när jag väl lagar känner jag vibbar av annat Sen vill jag ju faktiskt äta gott om jag ändå ska laga mat, det är ätningen som är njutning /Åsa
CITAT (Gåsis @ 10-05-2006, 16:04) Kanske ska ni skriva vad ni faktiskt lagar istället för sånt som verkar bra men aldrig blir gjort  För såna recept har jag ganska gott om  Sådant som vi brukar laga: - Pasta med grönsaker: Koka pasta, koka ett knippe broccoli, stycka en paprika i bitar, stek lite svamp och skivad morot om det finns, blanda allt och krydda gärna med timjan, oregano, basilika, rosmarin eller vad man nu råkar ha. Som överkurs kan man steka lite strimlat kött och ha i. Jag brukar ha på creme fraiche eller färskost, maken tar ketchup. - Wok: Stycka det man känner för av morötter, purjo, paprika, champinjoner, vitkål, kålrot, broccoli (lättkokt). Vill man ha kött börjar man med att strimla köttet och steka det lite, sen slänger man i grönsakerna i "hårdast först"-ordning tills det är klart. Jag brukar krydda med chili, kummin, spiskummin, curry, vitlök osv beroende på vad jag känner för. Antingen serverar man med ris eller kokar lite nudlar och slänger i precis på slutet. - Tortillas med köttfärs, bönröra (en hackad lök fräses i lite smör, tillsätt en burk krossade tomater - sila bort "vattnet" först om du orkar - och en burk bönor (häll av lagen), krydda med chili, vitlök, spiskummin osv efter smak) och grönsaker. Kan även göras på överbliven köttfärssås från frysen och lite chilisås  - Ond gryta, se recept härJag inser att alla dessa recept innebär en massa styckande av grönsaker, men det kan man hjälpas åt med  Hos oss är det oftast maken som styckar och jag som står vid spisen. Det viktigaste för att få variation är egentligen kryddningen tycker jag. Jag använder mycket örter i matlagningen, och kan laga "fläskkotlett med sås" på väldigt många sätt bara genom att använda olika kryddor. En fläskkotlett med salvia och gräddsås är inte alls samma sak som en fläskkotlett med en tomatsås med rosmarin och vitlök, t.ex.
Tack, jag tar gärna emot fler tips.
När jag skrev "faktiskt lagar" menade jag förståss inte att suddis och ladyg gett mig recept dom inte gör. F´låt om det blev lite klumpigt formulerat. Jag menade att kanske några inte svarar i tråden för att dom tycker sig inte ha nog "bra" recept. Men det är ju enkla maträtter jag vill ha tips om, kanske tom såna som är självklara men som fallit bort från min matlagning.
/Åsa
CITAT (Gåsis @ 11-05-2006, 15:41) Tack, jag tar gärna emot fler tips.
När jag skrev "faktiskt lagar" menade jag förståss inte att suddis och ladyg gett mig recept dom inte gör. F´låt om det blev lite klumpigt formulerat. Jag menade att kanske några inte svarar i tråden för att dom tycker sig inte ha nog "bra" recept. Men det är ju enkla maträtter jag vill ha tips om, kanske tom såna som är självklara men som fallit bort från min matlagning.
/Åsa Då är jag med på hur du menar. Så dumt det blir när man inte kan se ansiktsuttryck och höra tonfall  Ibland, när jag har riktigt bråtttom, gör jag spaghetti och köttfärssås där jag använder en eller två påsar burrito kryddmix, lite paprika, lök och vad man nu har hemma. Fräs köttfärsen, häll på kryddmixen och den mängd vätska som det står på påsen, häll i "det andra" (lök, vitlök, paprika, minimajs eller vad man nu har hemma) ochlåt det puttra tills spaghettin kokat klart. Det funkar att använda tacomix också, huvudsaken är att man slipper krydda själv. När man är stressad blir det inte bra, och huvudsaken är att det går fort. Snabb, hyfsat magert och gott.  Annars blir det mycket olika omeletter, svamp-, skink-, ost och tomat-, ädelost- eller vad man nu är sugen på. Serveras med grovt mörkt bröd och några kokta grönsaker. Ett favoritrecept på pytt är annars ett jag fick an TV4 en morgon när jag inte kunde sova. råa, tärnade potatisar en bit rökt tärnad sidfläsk (jag brukar putsa bort allt det vita också) tärnad skinka tärnad falukorv den mängd lök man tycker är gott Worchestershire sås HPsås Köttvarorna ska vara ungefär lika mycket vardera, och potatisen ska vara lika mycket som köttvarorna. Exempelvis 100g rökt fläsk, 100g skinka, 100g korv och 300g tärnad potatis blir 600g pytt. (Inte blir det mycket mat men principen är sådan.) Fräs köttet och häll över i en bunke. Fräs potatisen, i omgångar tills den ärklar. Häll över köttet och blanda, häll i löken också. Häll över ganska rejält med HPsås och lite mindre worchestershiresås (så mycket man gillar). Smaka av, salta och peppra efter smak. Serveras med grönsaker, ägg och rödbetor. Inte enkelt, snabbt eller ens särskilt magert men sååååå gott!!!
Snabbt, gott och enkelt, tar mindre än en halvtimme att svänga ihop: Koka vanliga pastaskruvar eller fullkornspasta enl. anvisning på paketet. Strimla en bit purjo (ca 10 cm) och en röd paprika. Fräs dem lätt i stekpanna, strö över ½ tsk salt + ca 1 krm grovmalen svartpeppar. När pastan är klar häller du av vattnet och häller tillbaks den i grytan, tillsätt en burk Creme fraiche Mexican chili, grönsaksfräset och en burk kräftstjärtar, rör om så allt blandas och blir varmt. Servera med en blandad sallad och ev. ett gott bröd. Det funkar bra med strimlad skinka eller kassler eller räkor med - om man inte gillar kräftstjärtar.
Rätter faller lätt bort i vår matlagning också, ibland känns det som att det bara blir köttfärs i olika former... Lammfrikadeller borde vi laga oftare, det var gott. Jag tror att det försvann ur "listan" när vi flyttade, närbutiken där vi bor nu har inte lammfärs så ofta  Frikadeller är "kokta köttbullar" - man rullar köttbullar som vanligt men i stället för att lägga dem i stekpannan lägger man dom i tomatsås, där de får koka tills de är färdiga. Vi brukade krydda tomatsåsen med rosmarin och oliver, om jag minns rätt. Ibland gjorde vi lammfärsburgare också, med hackad fetaost (fårost, inte sån som är gjord på komjölk!) och oliver blandat i färsen. Nu börjar jag ju riktigt sakna lammfärsen  Vanlig grönsakssoppa eller potatis- och purjolökssoppa är annat som vi brukar glömma bort mellan varven. Men det blir ännu godare när man plötsligt kommer på att det var länge sen och att man är sugen på det
Jag brukar ofta göra ugnsbakade rotsaker, kanske med en bit lax som får gå med i ugnen och en kall sås till det...
Annars blir det mest pasta med diverse olika såser:
Gorgonzolasås 1 bit gorgonzola 1 burk creme fraiche Ett gäng champinjoner Om man vill lyxa lite kan man steka strimlad lövbiff och blanda i precis innan man ska äta.
Tomatsås Stek lite lök och vitlök, slå på en skvätt Balsamicovinäger och låt det puttra någon minut (Se till att ha på fläkten för det ryker ordentligt). Häll på krossade tomater. Sedan fyller man bara på med det man vill ha, bönor, svarta oliver, buljongtärning eller fond, majs, färska eller torkade örter osv.
Annars kan man ju alltid använda sig av färdiga soppor som finns i kyldisken, bara att fylla på med räkor, lök, grönsaker, kryddor, sparris eller vad man nu känner för...
Hoppas att något faller i smaken i alla fall
/Viktor
Vanlig husmanskost som jag aldrig tröttnar på. Dillkött, pepparrotskött, kalops, pannbiffar, stekt salt sill med lök, stuvade makaroner med köttbillar, kokt torsk med ägg- ock persiljesås. Mycket av det här är långkok, men då hinner man göra annat under tiden.
ullislerum
31-05-2006, 19:20
SNABBT OCH GOTT (jag blir hungrig och sugen bara jag tänker på det..) Köp en grillad kyckling stycka i lagom munsbitar lägg i en hög ugnsfast smörad form hacka färska champinjoner lägg ett lager över hacka inlagda persikohalvor ca tre lägg ett lager blanda creme fraiche, två pressade vitlöksklyftor, 3 msk soja, salt, peppar bred ut överst in i ugnen 200 grader i en kvart medans kycklingen är i ugnen sätter du på basmatiris Voila! Färdigt! Fruktansvärt gott!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|