Hej allihop! Vi bygger snart nytt hus på vår underbara tomt i Nacka. Jag har grävt upp och räddat fyra vinbärsbuskar undan grävskopan...
Tomten har inga fruktträd så det planerar jag att sätta (äpple/plommon/klarbär) då markarbetena är färdiga. Jag undrar:
Vad ska jag tänkapå när vi beredera marken? Vad vill träden ha runt fötterna ocvh hur djupa lager ungegfär? Så det inte hamnar en massa sprängsten precis där jag vill ha träden sedan...
Mimsan
Fruktträd vill ha bra dränering och ett visst utrymme för rötterna, sedan skall ju naturligtvis trädet stå soligt .
Se mera praktiska råd on plantering
här
Nyanlagda marker är inte de bästa för trädplantering. Särskilt inte om det är schaktmassor, de behöver ligga till sig några år och sätta sig.
Det finns de som lyckas, men jag ser fler som investerar och hoppas på sina unga träd i sin nya trädgård, men som aldrig får se dem växa.
Bevara så mycket som möjlig av ursprunglig och orörd mark, spärra av så att maskiner inte går över den och satsa på plantering på dessa markområden först.
Tack för era tankar, jag ska tänka efter en gång till på var jag ska placera träden. Eventuellt kanske det då är bättre att placera äppelträd på baksidan där vi inte ska ta bort någonting, bara höja marknivårn ca en meter?
Vad tror ni om det? Marken idag är där "blåbärsrisig" till karaktären men det finns både björk, ek och och gräsmatta alldeles intill så det är inte utpräglad barrskogsmark, utan blandskogigt men glest mellan träden idag eftersom det är en trädgård med naturtomtkänsla.
Mimsan
Glömde skriva att jag med "höja marknivån" menar att vi inte måste lägga schaktmassor eller sprängsten just där, vi kan ju fylla med det som är lämpligt för fruktträd, eller? Vi har inte så mycket massor vi behöver bli av med eftersom det knappt är någon sprängning att tala om.
Mimmi
Ledsen att göra dig besviken, men för att träd ska växa bra är de beroende av de jordlager som skapats under många år, i naturen tiotusentals år, i trädgårdar där vi hjälper till med bevattning, dränering, näringstillförsel mm åtminstone 5-10 år. När man gräver vänder man upp och ned på humusskikt, alv och annat, och träden får ofta problem med syretillförseln för rötterna.
Om du planterar träd i en mark där du höjt marken med en meter grävmassor är det lite som att plantera träd i kruka. Det kan gå men oftast går det inte så bra. Anläggarna säger naturlitgvis att det går bara du lägger på matjord, men säg den anläggare som vågar ge garanti för fem år för träd satta i en sådan mark.
Samma gäller för de träd du har i marken där du ska fylla. En meters skillnad för dem att få över rötterna är ofta det som gör att de långsamt eller snabbt förtvinar. Björk snabbt, ek långsamt. Ingen av trädarterna planteras som stadsträd pga att de inte tål de markförändringar och markpackningar som ibland måste ske i stan i samband med uppgrävningar mm.
Om du är intresserad av välbefinnandet för de träd du har på tomten och de du vill plantera - planera bygget så att detta fungerar och behåll ursprunglig mark.
Katarina H
10-05-2006, 14:30
CITAT (Cilla @ 10-05-2006, 08:24)
Samma gäller för de träd du har i marken där du ska fylla. En meters skillnad för dem att få över rötterna är ofta det som gör att de långsamt eller snabbt förtvinar. Björk snabbt, ek långsamt.
Kan du Cilla berätta mer om detta? När vi byggde hus fylldes det nämligen ut vid träden på framsidan. Det är björk och tall som vi har, fullvuxna träd. Och de står nära huset.
Vad som sker och hur snabbt det sker är olika eftersom förhållandena och individerna är så olika.
Det vanliga med björk som det fyllts ut kring är att toppartier och låga grenar först stannar i tillväxten och sedan dör av. Fem år är vanlig tid, sedan är det bara att ta bort trädet. Men om trädet haft ett rotsystem som inte täckts eller hittar sätt att finna syre behöver inte detta ske. När det sker är det tydligt, smågrenar dör och sedan större grenar och toppen.
Farligt blir det om man samtidigt fyllt vid rothalsen. Då kan förruttnelsen ske snabbt utan att man ser det, och trädet där gå av. Det åtgärdar man genom att gräva och se.
Tall ser man ofta också skadorna relativt snabbt på, iallafall inom 10 år. Tallen försvagas och blir mottaglig för många av de angripare och tallsjukdomar som finns. Bruna barr, döda grenar, talltickans fruktkroppar, större grenar som knäcks och där man ser att årsringarna liksom lossnat från varandra, toppdöd osv. Samma här om man fyllt upp vid stammen, det kan orsaka snabbare skador. Gräv och se utan att skada stammen.
Katarina H
11-05-2006, 08:29
Jättestort tack för svaret, jag ska kolla hur de mår.
CITAT (Cilla @ 10-05-2006, 20:48)
Det vanliga med björk som det fyllts ut kring är att toppartier och låga grenar först stannar i tillväxten och sedan dör av.
Precis en sån björk har jag. Den allra översta toppgrenen verkar hänga svart utan löv och det finns en del andra grenar där den yttersta spetsen verkar vara död. Dessutom har någon gren längst ner dött. Det som hänt är att man grävt och kapat bort en del av rotsystemet med grävskopa på en sida av trädet. Är trädet dödsdömt och kommer det sakta men säkert att tyna bort? Eller finns det någon möjlighet att det kan överleva? Kan björkar som råkat ut för stress ha någon chans att komma tillbaka?
Däremot har en annan mindre björk som hade ett rotsystem som låg några decimeter över marken fått ett nytt jordlager som döljer rötterna och den växer så det knakar verkar det som. Innan nya jorden kom på var det liksom som om den gamla marken hade eroderat bort närmast stammen och trädet stod nästan i luften.
Det är nästan lika svårt att förutse vilka träd som kan ha chans att överleva med en sorts "medicin", som det är att förutspå med säkerhet hur en allvarligt sjuk människas chanser ser ut.
Min erfarenhet är att björk som fått rotsystemen skadade och det gått så långt som till topp- och grendöd, har mycket små chanser att klara sig även om man tar bort jord man eventuellt lagt på och luckrar den befintliga.
Andra träd har större chanser att repa sig.
Inte sällan blir det rotröta i björk som fått rötterna skadade, som dessutom relativt snabbt kan göra dem knäckbenägna.
Den yngre björken har säkert fått hjälp av maskar och andra organismer att luckra den jord som den redan hade rötterna i, när den nya kom på. Det låter inte som det lades på något tjockt skikt och om det dessutom var så att den nya jorden bestod av organiskt material så vill maskar och andra bryta ned den, och då blir det syre- och näringsrikt i jordlagren under.
Yngre träd klarar markförändringar bättre än äldre, och för alla träd är det bra med åtgärder som gör att jorden syresätts, luckras och får ett aktivt mikroliv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.