|
Min kompis som vet allt (fast på ett jättebra sätt, det brukar låta illa när man skriver så.) menar att man kan gräva ner en fisk, som sen ruttnar, under ex en tomatplanta. detta skulle då innebära att tomatplantan ger jättemkt tomater och blir frisk och fin. Är det någon som känner till detta och vet om det stämmer eller itne? Det låter ju faktiskt lite otroligt
Här på Åland brukar man sätta potatis tillsammans med strömming. "En potatis, en strömming, en potatis, en strömming..." är en ramsa som många känner till! Mulle
Tomaten får ju näring av fisken, men det finns ju betydligt enklare sätt att ge den näring. Har man tillgång till hushållaskompost så kan man ju använda sig av det.
CITAT (mulle @ 09-05-2006, 10:24) Här på Åland brukar man sätta potatis tillsammans med strömming. "En potatis, en strömming, en potatis, en strömming..." är en ramsa som många känner till! Mulle Jasså! Så det är som hon säger då med andra ord!  Vad häftigt. Görs detta fortfarande?
CITAT (Meliss @ 09-05-2006, 12:41) CITAT (mulle @ 09-05-2006, 10:24) Här på Åland brukar man sätta potatis tillsammans med strömming. "En potatis, en strömming, en potatis, en strömming..." är en ramsa som många känner till! Mulle Jasså! Så det är som hon säger då med andra ord!  Vad häftigt. Görs detta fortfarande? Det kan jag inte tänka mig eftersom strömmingen har blivit en lyxdelikatess p.g.a. fiskekvoter och yrkesfiskare som har lagt av... Det var inte länge sedan strömming var i särklass billigaste maten som dessutom till största delen blev minkfoder. Och alltså potatisgödning. Mulle
Förresten så kan jag berätta mera om att odla i fisk. Jag har en kompis som är från Maldiverna och han berättade att fiskarbefolkningen gräver en stor grop i sanden som de långsamt fyller med fiskrens. Då den är full grävs en ny grop och den gamla blir köksland. Jag kan tänka mig att fiskrens innehåller en massa nyttig gödsel! Mulle
Whiskuchi
09-05-2006, 14:01
Jag har hört att man kan sätta rosor i det Även bananskal ska tydligen vara bra för rosor - någon som hört det?
Vanliga bananer är väldigt hårt besprutade, så jag skulle i alla fall inte använda bananskal annat än från ekologiska bananer (som jag antar är lite mindre besprutade)
CITAT (mulle @ 09-05-2006, 10:24) Här på Åland brukar man sätta potatis tillsammans med strömming. "En potatis, en strömming, en potatis, en strömming..." är en ramsa som många känner till! Men mer allvarligt, så förstår jag att man gjorde så. Det är väl detsamma med alla lämningar av djur, att det är bra gödning: benmjöl, fårull, fjädrar etc. Att gå så långt som till att lägga i sina avklippta naglar, som jag läste om i en trädgårdsbok från 60-talet, tänker jag dock inte göra.
Morfar lade alltid fiskrens under rabarbern. Den blev enorm. Men mulle, har inte du en gunnera? Med en gris nedgrävd under. Och kan ändä inte komma på bättre än nästan fridlyst strömming /Åsa
CITAT (Gåsis @ 09-05-2006, 17:44) Men mulle, har inte du en gunnera? Med en gris nedgrävd under. Och kan ändä inte komma på bättre än nästan fridlyst strömming /Åsa Det gamla engelska sättet var att gräva ner en död luffare under jättegunneran ! Fiskare har alltid tagi upp såmycket som möjligt ur haven och sedan försökt att bli av med det pånågot sätt ... Jag tro det är bättre att äta fisken och använda gödseln till tomaterna Bara lite tankar .... Lycka till JÅJ P.S. I dag blev växthuset färdigplanterat lite drygt 100 växte! Gårdagens tomatplantor har vuxit så det syns ! så nu är det dags för uppbindning 1 ingen ras ro och vila på våren inte
Lady Hamilton
09-05-2006, 19:45
Här har bönderna under lång tid använt på åkrarna, fiskrenset från surströmmings tillverkningen
Mickebombom
13-05-2006, 14:51
Hej
En liten fundering runt fisken...inte är väl strömmingen hotad?
/micke
Désirée
16-05-2006, 11:53
CITAT Tomaten får ju näring av fisken, men det finns ju betydligt enklare sätt att ge den näring. Har man tillgång till hushållaskompost så kan man ju använda sig av det. Det utvecklas värme när den förmultnar också. Det borde kunna ge tomater en kick, eller? Man kan ju lägga obränd kogödsel under såbänkar för att ge den extra värme.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|