frugb
Hej!
Jag har påbörjat grävandet av två långa rabatter längs med gången till huset. Problemet är att hela gräsmattan är drabbad av åkerfräken, som vad jag förstår kan ha rötter på en meters djup. Det finns inte en chans att jag kan gå igenom jorden där jag vill ha rabatterna och leta upp alla åkerfräkenrötter.

Det jag gör är följande:
Gräver upp gräset, jordkoka för jordkoka. Lägger dem åt sidan.
Gräver upp ett spadtag jord till och lägger åt sidan.
Lägger tillbaka jordkokorna upp och ner i fåran.
Lägger tillbaka jorden.
Blandar upp med ganska mycket köpt kogödsel (billiga påsar)

Kan detta fungera? blink.gif Dör gräset när det hamnar upp och ner i rabatten?

Jag plockar alla åkerfräkenrötter jag ser men jag vet ju att jag inte får med alla. Kan tänka mig att punktbehandla med något mindre trevligt preparat i nödfall...

Tacksam för svar innan jag har grävt klart allt!

Mvh frugb
biggrin.gif
acrux
Hej din stackare, åkerfräken är inte kul sad.gif

Mitt förslag är att lägga tidningar i ett lager ovanpå dina upp och ned vända grästorvor. Eller kanske ännu bättre med markduk, som inte förmultnar. Åkerfräken är nog inte alldeles lätt att gräva upp nej.

Jag har anlagt alla nya rabatter genom att lägga ut tidningspapper PÅ gräset och sedan fyllt med jord ovanpå dem. Mycket bekvämt och minimalt med grävande. Dessutom blir det fina upphöjda bäddar så inga växter dör av högvatten under snösmältningen.
Det lilla ogräs som frösår sig i rabatten är lätt att rycka upp.

lycka till !
Kat
CITAT (frugb @ 09-05-2006, 10:06)
Dör gräset när det hamnar upp och ner i rabatten?

Nej, tyvärr.
Gåsis
Om jag hade åkerfräken skulle jag nog försöka med geotextil och ny jord. Även om du lägger torvorna i botten och bottenjorden uppepå finns det åkerfräkenrötter i.

/Åsa
Sommartorparn
CITAT (frugb @ 09-05-2006, 10:06)
Kan tänka mig att punktbehandla med något mindre trevligt preparat i nödfall...

funkar dåligt på just fräken....
Ezereht
Rensa det som kommer upp och koka te ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon