Full version: Flytta krolliljor
noora
Tål krolliljor att flyttas? Jag har några som riskerar att bli överkörda av en grävskopa, och funderar på om jag ska flytta alla eller bara de som är i största riskzonen.

Och när jag nu ändå gräver upp dem funderar jag på att försöka föröka dem från lökfjäll. Hur stor chans har man att lyckas om man bara petar ner några fjäll i fluffig fuktig jord nånstans? Är det väldigt mycket bättre att stoppa dem i en plastpåse med t.ex. perlit som det står i artikeln här på odla.nu?
kristerh
Nog kan du flytta på dem wink.gif det är bara att gräva upp, var försiktig bara så du inte bryter av dem.
det där med lökfjällen får någon annan svara på.
krister
olgak
Min erfarenhet är att de tål flyttning väldigt bra, så jag skulle inte tveka. Det där med lökfjäll vet inte jag heller, men min erfarenhet är att när man flyttar dem, så förökar man dem automatiskt - får på både nya och gamla platsen. Jag antar att det då är lökfjäll som blivit kvar. Pröva, och berätta sen hur det gick!
noora
Ok, då blir det till att gräva ikväll igen (igår flyttade jag spireor) smile.gif

Jag ska se hur många lökar jag kan hitta. Om jag hittar många stora lökar med lösa fjäll kan jag prova att sätta några fjäll direkt i marken på något bra ställe, och några i en påse med perlit "enligt konstens alla regler" smile.gif
netaave
Jag grävde upp mina krollliljor i helgen och tog då också reda på fjällen från lökarna.
Satte dom på ett eget ställe medans liljorna just nu är i karantän p.g.a. liljebaggar. Pudrade på jorden med myrmedlet igår och har inte sett någon idag.
Mia, zon 3
Du behöver inte gulla med lökfjällen - bara peta ned dem i rabatten. De blommar efter ca 3-4 år (hos mig i alla fall). Första åren kan man vara lite extra på sin vakt mot de hemska rödskinnen(=liljebaggarna). Varje liten planta får ju bara ett enda blad första året, så jag inbillar mig att de behöver sin grönmassa för att samla kraft.
malin72
flyttade några av mina krolliljor idag tog bort lite av fjällen.... hur mycket kan man ta bort??? vill ju inte att nåt ska hända med dom rolleyes.gif
Mattsson
Jag flyttade några krolliljor ganska brutalt förra sensommaren och tänkte att det där kan aldrig ha gått vägen, men nu växer det som hejsan! Det där med att dom förökar sig 'per automatik' när man flyttar dom verkar oxå stämma.

Dessutom har jag sett att det kommer flera stycken i gräsmattan och dom ser ut att vara blomfärdiga i år. Undrar hur det gått till, eftersom jag klippte gräsmattan där förra året utan att jag la märke till liljorna....
Mia, zon 3
CITAT (malin72 @ 10-05-2006, 22:31)
flyttade några av mina krolliljor idag tog bort lite av fjällen.... hur mycket kan man ta bort??? vill ju inte att nåt ska hända med dom rolleyes.gif

Du kan ta bort väldigt mycket. Mittdelen blir blombar lök lite fortare än enstaka lökfjäll. Tar du bara några fjäll på varje lök borde mamma-lökarna blomma som om inget hade hänt, eller kanske nästa år om det görs nu.
Gunvor Nilsson
CITAT (netaave @ 09-05-2006, 18:20)
Jag grävde upp mina krollliljor i helgen och tog då också reda på fjällen från lökarna.
Satte dom på ett eget ställe medans liljorna just nu är i karantän p.g.a. liljebaggar. Pudrade på jorden med myrmedlet igår och har inte sett någon idag.

Vadå myrmedel? Hjälper det mot liljebaggar?

Jag har flera krukor med krolliljor som jag dragit upp från frö förra året och nu är jag orolig att liljebaggarna skall äta upp dom små bladen. Jag har tänkt att fabricera små huvar av myggnät att trä över krukorna men då kanske jag skall köpa myrmedel istället!? unsure.gif

/Gunvor

Ps: Nu hittade jag tråden med liljebaggar och myrmedlet Baythion!!!! Hoppas att det fungerar hos mej också! Ds
kristerh
CITAT (Gunvor Nilsson @ 11-05-2006, 17:33)
Ps: Nu hittade jag tråden med liljebaggar och myrmedlet Baythion!!!! Hoppas att det fungerar hos mej också! Ds

Nu har jag inte sett till en enda bagge på flera dagar, seddan jag pudrade liljorna är de som bortblåsta wink.gif innan dess kom det flera varje dag som jag fick mosa, lycka till med pudringen.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon