Full version: geotextil?
nallebjornis
Vi har iallafall bestämt oss för att gräva upp hela rabatten på ena sidan huset pga invadering av kirskål...

har nu gjort det iallafall och var idag och köpte en sådan geotextil som alla säger att man ska ha ist för markduk.

nu till lite frågor hur ser egentligen denna duk ut? min är grå?!?!
och hur ska man göra med den ska man först lägga jord och sen den el tvärtom?

tacksam för svar

mvh Anna
noora
Vi har kvar lite geotextil som användes när det sattes podränplattor på utsidan av källarväggen i höstas, och den är också grå.

Så vitt jag har förstått kan man göra på två sätt:

- Gräv en grop (tillräckligt djup för rötterna för de växter du vill odla), klä gropen invändigt med geotextil och fyll på med ogräsfri jord som du sedan planterar i. Geotextilen hindrar kirskålsrötterna från att tränga in i rabatten underifrån och från sidan men släpper igenom vatten.

eller

- Täck marken med markduk (då tror jag inte geotextil fungerar lika bra, eftersom den släpper igenom ljus, det gör i alla fall den vi har), gör hål i markduken för de växter du vill plantera. Kirskålen kan inte ta sig upp genom markduken annat än på de ställen där du har gjort hål i den. Nackdelen är att kirskålen ploppar upp på samma ställe som dina växter, och är dubbelt så svår att rycka loss eftersom rötterna ligger under markduken där du inte kommer åt att gräva. Bäst är att inte göra några hål i markduken utan bara täcka kirskålen med markduk i ett par år, men det är ju inte så snyggt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon