jennyp
Påskliljan vi fick av svärmor var en av de krukväxter som inte såg pigga ut alls när jag kom hem från min resa upp till norrland. Jag glömde ju berätta att det måste vattnas ibland wink.gif

Hur som helst så är denna ur ett påskarrangemang och har stått sig bra sedan vi fick den. Jag har vattnat den lite då och då men nu när jag kom hem såg den ut så här. Oftast klarar sig inte växter ur arrangemang så bra hemma hos mig, men de jag har tagit vara på sedan i julas har vuxit bra och blivit väldigt fina. Skulle gärna behålla även denna.

Vad ska jag göra med den för att rädda den, behåller den ju gärna i en kruka så att den kan blomma även nästa år.

Edit:
Förresten vad gör man med en hyacint för att den inte ska dö? Har sparat den ur julgruppen och den har sett fin ut, men nu när den nog inte fått vatten på ett tag ser den ledsen och lite vissen ut. Göda den, ställa den mörkt eller vad?
noora
Påskliljans blad vissnar ner så småningom efter att blomningen är slut, det är helt normalt. Om du vill ha nya blommor nästa år ska du "mata" påskliljan så länge som den har blad. Plantera om lökarna i en större kruka med riktig jord, om de står i krukan de köptes i är det mest sand i krukan. Då får de näring som de kan lagra i lökarna tills nästa år.
jennyp
kanonbra, tack för informationen! Jag undrar om det är något annat alls än lökar i krukan faktiskt... rolleyes.gif
Carex
om du har rabatt kan du sätta ut både påskliljan och hyacinten nu, det är egentligen det bästa. Hyacinten är svår att klara, den vissnar också ner, mne sätt den väldränerat, annars ruttnar de lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon