Full version: Mördarsniglar
Kakaduan
Igår kväll gick sambon och jag ut och mördade. Sniglar alltså. På våra 1400 kvm tog vi cirka 300 stycken utan att ens leta - det var de som låg framme. I morse tog vi 30 till innan vi gick till jobbet!

Fy bubblan!!!

Kakaduan
snuffe
De har börjat invadera mitt bostadsområde förra sommaren.
Mitt blygsamma rekord från igår kväll är 30 st. De håller till i häcken mot grannarna, som inte odlar trädgård utan virke till husförbättring ....
På mitt nya koloniområde finns de också i mängder ; vandrar in från en angränsande skog.

Jag längtar efter elstängsel, men min sambo säger att det är oförsvarligt i områden där det finns barn. Vi har inga, och grannarnas kommer aldrig in i vår trädgård. Kan man argumentera om detta ?
Men jag undrar hur går det om en glad fågel slår sig ned på stängslet och tänker på att fånga mask ? Trillar den av pinn ?

Snigelgift ? Trädgårdssnäckorna (randiga, små alltså, men glupska) var inte särskilt intresserade förra sommarne.
Funkar det bättre på mördarsniglar ?
Kakaduan
Utan att säkert veta, så tror jag att det är helt försumliga strömstyrkor i just snigelstaketen. Kanske mer i de för hästar och kor. Är inte ens säker på att sniglarna tar skada. Tror att de helt enkelt inte kan ta sig över bara.

Det borde gå att slå upp någonstans.

Kakaduan
lena:-)
Snigelgiftet funkar skapligt...men man får passa så att skatorna inte äter upp allt, det är inte skadligt för fåglarna men det finns billigare fågelmat.
ingrid fuxwall
CITAT (lenasch @ 09-05-2006, 18:50)
Snigelgiftet funkar skapligt...men man får passa så att skatorna inte äter upp allt, det är inte skadligt för fåglarna men det finns billigare fågelmat.

Hur gör du?
Var strör du och hur "tätt"?
Vad kostar det och hur ofta behöver man förnya?

Glömde ju det viktigaste - fabrikat

ingrid
Andypandy
CITAT (Kakaduan @ 09-05-2006, 16:57)
Utan att säkert veta, så tror jag att det är helt försumliga strömstyrkor i just snigelstaketen. Kanske mer i de för hästar och kor. Är inte ens säker på att sniglarna tar skada. Tror att de helt enkelt inte kan ta sig över bara.

Det borde gå att slå upp någonstans.

Kakaduan

Läs min novell "Det var droppen..."

I de "leksaker" till snigelstängsel man köper så har jag sett 15v... det bromsar de möjligen in på och kanske skyggar... men väldigt tveksam om de dör av det.
Jag kör 40V sedan ett år tillbaka... det tar främst sniglar sedan kan det stryka med ngn . gråsugga, spindel, tusenfoting, mask också ibland.
Helt ofarligt för våra katter barn etc. fåglarna brukar spankulera omkring där för att se om det finns ngt ätbart utan att bry sig att de trampar på det..

Det är ju en helt annan typ av stängsel detta mot de som finns runt kohagar där det kan vara spänningar på flera tusen volt men i gengäld där inga strömmar att tala om. Mao. helt olika typ av teknik i stängslen.
Mia, zon 3
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-05-2006, 22:49)
CITAT (lenasch @ 09-05-2006, 18:50)

Hur gör du?
Var strör du och hur "tätt"?
Vad kostar det och hur ofta behöver man förnya?

Glömde ju det viktigaste - fabrikat

ingrid

Jag hoppar in och talar om hur jag gör. smile.gif
Jag strör ut på drabbade ställen, försöker "rufsa" lite i löv och växtlighet så inte kornen hamnar ovanpå.
En låda Snigelfritt (tror att fabrikatet är Weibulls???) som ska räcka till 200 kvm kostar 179:- där jag handlar. Jag har aldrig doserat så exakt, visserligen.
Man behöver bara förnya när det är slut, det lakas inte ur. Man ser de blå kornen ganska tydligt, och är de uppätna är det dags för en ny dos.
Klematis
Är det någon som har foto på mördarsniglar. Jag är inte riktigt säker på hur det ser ut.
ingrid fuxwall
CITAT (Mia @ zon 3,12-05-2006, 15:11)
[Jag hoppar in och talar om hur jag gör. smile.gif
Jag strör ut på drabbade ställen, försöker "rufsa" lite i löv och växtlighet så inte kornen hamnar ovanpå.
En låda Snigelfritt (tror att fabrikatet är Weibulls???) som ska räcka till 200 kvm kostar 179:- där jag handlar. Jag har aldrig doserat så exakt, visserligen.
Man behöver bara förnya när det är slut, det lakas inte ur. Man ser de blå kornen ganska tydligt, och är de uppätna är det dags för en ny dos.

Tack!
En ytterligare fråga - påverkas snigelfritt av regn, menar blir det upplöst och försvinner.

ingrid
Milex
CITAT (Klematis @ 12-05-2006, 16:14)
Är det någon som har foto på mördarsniglar. Jag är inte riktigt säker på hur det ser ut.

Så här kan den se ut

http://images.google.se/images?q=tbn:Ao7_I...sniglar2/12.jpg

Sök på nätet ex google.se så hittar du fler bilder
kristerh
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-05-2006, 10:12)
En ytterligare fråga - påverkas snigelfritt av regn, menar blir det upplöst och försvinner.

ingrid

Inte av ett normalregn, de blir blöta o ännu godare för snigeln, men de håller ju inte hur länge som helst.
krister
Klematis
Det verkar ju som om de kan se väldigt olika ut. Jag har några som är svarta med en ljus rand längst ner på kroppen mot marken. Kan det vara mördarsniglar. Man vill ju inte döda oskyldiga.
Green Thumb
Troligen "Tigersnigeln". Oskyldiga? wink.gif de äter bra de med!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon