Killensomvillhagrönafingrar
Har ärvt en benjamin fikus som är ca 2,5 meter hög.
Vill dock att den skall växa rejält och helst snabbt tongue.gif

Vågar man ställa ut den i sommar tro, låta den göra altanen lite djungellik.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 09-05-2006, 16:22)
Har ärvt en benjamin fikus som är ca 2,5 meter hög.
Vill dock att den skall växa rejält och helst snabbt tongue.gif

Vågar man ställa ut den i sommar tro, låta den göra altanen lite djungellik.

japp det går men ingen frost wub.gif
Carex
jag har fått uppfattningen att den är känslig för blåst och för mycket sol, havskugga under ett stort träd eller liknande blir nog bra.
Cactus
CITAT (Carex @ 09-05-2006, 22:24)
jag har fått uppfattningen att den är känslig för blåst och för mycket sol, havskugga under ett stort träd eller liknande blir nog bra.

Jag har en bok med en bild på en gigantisk benjaminfikus i sin naturliga miljö i tropiska asien. På bilden står den helt fritt på ett öppet fält, så nog verkar den klara sol.
Men en benjaminfikus som normalt står inomhus bör man nog sakta vänja vid det starka solljuset om den ska placeras ute över sommaren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cactus @ 09-05-2006, 22:46)
CITAT (Carex @ 09-05-2006, 22:24)

Jag har en bok med en bild på en gigantisk benjaminfikus i sin naturliga miljö i tropiska asien. På bilden står den helt fritt på ett öppet fält, så nog verkar den klara sol.
Men en benjaminfikus som normalt står inomhus bör man nog sakta vänja vid det starka solljuset om den ska placeras ute över sommaren.

fast den vi pratar om nu växer inte i naturen utan som en krukväxt smile.gif
så i nordöst eller nåt liknade med vandreande skugga skulle nog funka efter avhärdning wub.gif
kristerh
Fikusen tål definitivt sol, glöm inte att vänja den vid solen först, den gillar däremot inte kyla.
krister
Killensomvillhagrönafingrar
Kul biggrin.gif
Då blir det djungel på altanen i år

Hoppas den växer en massa under sommaren nu
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 10-05-2006, 11:11)
Fikusen tål definitivt sol, glöm inte att vänja den vid solen först, den gillar däremot inte kyla.
krister

jag hadde inte satt den i sol wub.gif
vandrande skugga bättre
Mia, zon 3
Och min står i fullt norrläge när den är ute, bara någon liten solstråle tidig morgon och sen kväll. Den mår bara bra!
Sommartorparn
Det var en god idé. Har själv en stor benjaminfikus och en balkong.

Men så var det detta med självvattnande kruka (som den står i) Om jag borrar dräneringshål i sidorna på den, kommer det sedan att läcka ut vatten på parketten när jag har den inomhus i vinter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon