Full version: Stackars nyckelpiga?
Nutten
Hej!
Igår gjorde jag bort mig när jag var ute på balkongen och fixade bland växterna. Det är så att jag har en liten vattenväxtavdelning med pump i, så en sladd är något synlig på ett ställe. Där satt det något gult som påminde om små avlånga sugkoppar på avstånd. Tänkte det var ett konstigt ställe för något att sitta på, så jag tog bort det. Då märkte jag att det var klibbigt och jag tog en närmre titt och konstaterade att det var ägg från min nyckelpiga.
wub.gif

Väldans konstigt ställe attt lägga ägg på, med tanke på att det finns mängder med växter på min balkong och en del bladlöss här och var (därav min vän nyckelpigan). Försökte i efterhand kleta dit äggen på undersidan av ett blad istället, men frågan är om det fortfarande kan bli små larver av det!???

Det är synd om lilla nyckelpigan som har kämpat för att lägga ägg och så kommer jag och förstör det...Det som dessutom var min gratis biologiska bekämpning mot bladlöss och annan ohyra!!! ohmy.gif
Är det nån som vet om nyckelpigan klarar av att lägga fler ägg, eller är det kört nu?

Kanske borde jag värva fler nyckelpigor till min balkong..... unsure.gif
Posse
CITAT (Nutten @ 11-05-2003, 09:05)
Hej!
Igår gjorde jag bort mig när jag var ute på balkongen och fixade bland växterna. Det är så att jag har en liten vattenväxtavdelning med pump i, så en sladd är något synlig på ett ställe. Där satt det något gult som påminde om små avlånga sugkoppar på avstånd. Tänkte det var ett konstigt ställe för något att sitta på, så jag tog bort det. Då märkte jag att det var klibbigt och jag tog en närmre titt och konstaterade att det var ägg från min nyckelpiga.
wub.gif

Väldans konstigt ställe attt lägga ägg på, med tanke på att det finns mängder med växter på min balkong och en del bladlöss här och var (därav min vän nyckelpigan). Försökte i efterhand kleta dit äggen på undersidan av ett blad istället, men frågan är om det fortfarande kan bli små larver av det!???

Det är synd om lilla nyckelpigan som har kämpat för att lägga ägg och så kommer jag och förstör det...Det som dessutom var min gratis biologiska bekämpning mot bladlöss och annan ohyra!!! ohmy.gif
Är det nån som vet om nyckelpigan klarar av att lägga fler ägg, eller är det kört nu?

Kanske borde jag värva fler nyckelpigor till min balkong..... unsure.gif

Om man tänker på hönor... HUR små ägg lägger nyckelpigor egentligen? ohmy.gif
Nutten
Mycket små ägg! Nyckelpigan är som bekant inte så stor, så äggen är bara några millimeter långa. Prydligt upphängda på undersidan av vanligtvis blad (i mitt fall dock en sladd!!!!) Den gula färgen gör dock så de syns tongue.gif
Posse
CITAT (Nutten @ 11-05-2003, 20:13)
Prydligt upphängda på undersidan av vanligtvis blad (i mitt fall dock en sladd!!!!)

Skulle hon få sladdbarn?
Nutten
laugh.gif biggrin.gif tongue.gif Man börjar ju undra!!!! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon