Full version: vgar man?
tonic
,
maimiti
De flesta hoyor r epifyter och sledes kalkskyende. Eriostemmor dremot vxer nstan alltid p marken och inte helt ovanligt p kalkstensklippor s de vill grna ha kalk. Jag har hrt talas om ngon som lagt kalk i jorden till Hoya imperialis men jag har ingen aning om hur det gick och jag har inte provat sjlv.

Rttelse, eriostemmor vxer alltid p marken...
Linda_A
Ngon som mrkt ngon skillnad med eller utan kalk?

Jag har ju rtt gott om det men jag tycker att det mesta vxer p rtt bra i alla fall?
tonic
Tackar fr svaren. smile.gif
Jag kalkar mina Imperialisar. wub.gif
Dom verkar trivas och vxer bra smile.gif smile.gif
Blomstertanten
Jag har mycket kalk i vattnet ! (Massor, det blir jttemycket kalkavlagringar p kranar o diskbnken wacko.gif )
Verkar som mnga hoyor trivs nd, men funderar p om det kan vara s att mina kuhli har dtt av kalken unsure.gif Den kanske r extra knslig ? Ngon som har kuhli och vet ? Eller r det bara det att kuhli inte tycker om mej ? tongue.gif
Linda_A
CITAT (Blomstertanten @ 10-05-2006, 11:59)
Jag har mycket kalk i vattnet ! (Massor, det blir jttemycket kalkavlagringar p kranar o diskbnken wacko.gif )
Verkar som mnga hoyor trivs nd, men funderar p om det kan vara s att mina kuhli har dtt av kalken unsure.gif Den kanske r extra knslig ? Ngon som har kuhli och vet ? Eller r det bara det att kuhli inte tycker om mej ? tongue.gif

Min kuhli dog med. Men jag vgar inte lgga det p kalket i och med att jag inte var hemma under den perioden.. sad.gif unsure.gif
maimiti
Jag tror inte att det r s vanligt att hoyor dr av fr mycket kalk. Dremot tror jag att blomning kan utebli, och att man kan se p blad och rtter att plantan inte lever under optimala frhllanden.

Om man har vldiga mngder kalk i vattnet, som tex p Gotland, s kan man ju koka vattnet frst och lta det st ver natten. Kalken sjunker ner i botten s den sista slasken fr man hlla bort. Alternativt kan man fylla vatten i en hink och lgga ner en bit torv. Torven suger t sig kalken och efter ett dygn eller s r vattnet frdigt att anvnda. Bor man i hus kan man samla regnvatten... Finns ju lite olika ider om hur man kan gra fr att bli av med s mycket kalk som mjligt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon