Full version: vågar man?
tonic
,
maimiti
De flesta hoyor är epifyter och således kalkskyende. Eriostemmor däremot växer nästan alltid på marken och inte helt ovanligt på kalkstensklippor så de vill gärna ha kalk. Jag har hört talas om någon som lagt kalk i jorden till Hoya imperialis men jag har ingen aning om hur det gick och jag har inte provat själv.

Rättelse, eriostemmor växer alltid på marken...
Linda_A
Någon som märkt någon skillnad med eller utan kalk?

Jag har ju rätt gott om det men jag tycker att det mesta växer på rätt bra i alla fall?
tonic
Tackar för svaren. smile.gif
Jag kalkar mina Imperialisar. wub.gif
Dom verkar trivas och växer bra smile.gif smile.gif
Blomstertanten
Jag har mycket kalk i vattnet ! (Massor, det blir jättemycket kalkavlagringar på kranar o diskbänken wacko.gif )
Verkar som många hoyor trivs ändå, men funderar på om det kan vara så att mina kuhli har dött av kalken unsure.gif Den kanske är extra känslig ? Någon som har kuhli och vet ? Eller är det bara det att kuhli inte tycker om mej ? tongue.gif
Linda_A
CITAT (Blomstertanten @ 10-05-2006, 11:59)
Jag har mycket kalk i vattnet ! (Massor, det blir jättemycket kalkavlagringar på kranar o diskbänken wacko.gif )
Verkar som många hoyor trivs ändå, men funderar på om det kan vara så att mina kuhli har dött av kalken unsure.gif Den kanske är extra känslig ? Någon som har kuhli och vet ? Eller är det bara det att kuhli inte tycker om mej ? tongue.gif

Min kuhli dog med. Men jag vågar inte lägga det på kalket i och med att jag inte var hemma under den perioden.. sad.gif unsure.gif
maimiti
Jag tror inte att det är så vanligt att hoyor dör av för mycket kalk. Däremot tror jag att blomning kan utebli, och att man kan se på blad och rötter att plantan inte lever under optimala förhållanden.

Om man har väldiga mängder kalk i vattnet, som tex på Gotland, så kan man ju koka vattnet först och låta det stå över natten. Kalken sjunker ner i botten så den sista slasken får man hälla bort. Alternativt kan man fylla vatten i en hink och lägga ner en bit torv. Torven suger åt sig kalken och efter ett dygn eller så är vattnet färdigt att använda. Bor man i hus kan man samla regnvatten... Finns ju lite olika idéer om hur man kan göra för att bli av med så mycket kalk som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon