Full version: Höstsolros...?
buzz
Jag har en perenn i trädgården som jag skulle vilja ha ett namn på. Kan ju inte ta foto på blomman förrän till hösten men försöka duger.

Det kommer upp en små bladrosett i maj månad.
Sen växer de upp under sommaren till bladlösa "stänglar" ca 170 cm långa De blommar med en gul blomma i storlek med en prästkrage i slutet av sommaren.
I jorden finns långa rötter med små knölar där bladrosetten tittar upp.

Kan det vara någon form av höstsolros-septembersolros och är de två egentligen samma sak??
Kommer från en gammal gård i Skåne från början.
kerstin z5-6
Om de äver SER ut som prästkrage gissar jag på Coreopsis/Heliopsis sort -dagöga tex
buzz
Hej!
Tycker inte riktigt det stämmer överens med bilderna. Får väl sansa mig till sommaren och ta en bättre bild då!

Merlin
Den växt du beskriver verkar vara en höstsolros. Min har också rotknölan och bladen är lansettlika. Jag tror att höstsolros är samma växt som septembersolros. Det finns aven kronärtskockor som blommar med samma typ av blommor som höstsolrosen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon