Full version: Inreda balkong
forget-me-not
Vad skulle ni göra med min balkong om ni fick fria händer?

Information:
Längd: 3.60 m
Djup: 1.30 m
Läge: Söder med sol nästan hela dagen.
Balkongens ägare: Saknar gröna fingrar (inte alltför avancerade förslag alltså).
Efterfrågar: Lämpliga växter, men också övrig trevlig inredning som kan göra balkongen till en mysig oas.

Edit: tog bort bilden.
Lena i Torslanda
Kolla på TV2 kl 20.30 - då börjar en odlingsserie om balkonger. Där kommer sälkert finnas mkt att hämta.
forget-me-not
CITAT (Lena i Torslanda @ 09-05-2006, 19:29)
Kolla på TV2 kl 20.30 - då börjar en odlingsserie om balkonger. Där kommer sälkert finnas mkt att hämta.

Tack Lena. Jo, jag ska titta på det programmet. Men jag vill ändå ha era tips. smile.gif
Jill-Ulrika
Din balkong liknar den jag har smile.gif
Indragen med söderläge. Idealisk bl.a. för kryddodling. Men det blir snabbt väldigt hett så ett snyggt solskydd är inte fel. Sen en spaljé, gärna japanskinspirerad i trä eller bambu.(plastspaljeer är praktiskt men fult)

Eftersom det är tegelväggar på vardera sida skulle jag välja växter som passar emot det tegelröda som orange, vitt, blått, grått, (många gråbladiga växter tål visst värme bättre än andra) Sen min favoritfärg limegrönt. (rött och lila kan också vara snyggt men äts lätt upp av det varmröda i teglet.) Sen är balkonglådor ett självklart inslag. Det finns vackra trälådor på Ikea, dyra men jag hade ju fria händer:)

Sen golvet, trätrall såklart, kräver lite pyssel men är skönt att gå barfota på. Balkongplåten döjs bäst med ett stycke linnetyg.
forget-me-not
Hej Jill-Ulrika!

Kan du berätta vad du har för blommor på din balkong?

Jag har funderat på att sätta upp markis på balkongen, men som det verkar nu så får det vänta tills nästa år. Det blir varmt på balkongen både för blommorna och för mig när solen ligger på. rolleyes.gif

Edit: Glömde tacka för det du skrev! Tack!
noora
Vi hade en matta vävd av sjögräs på balkongen, den var väldigt trevlig att gå på.

Ett litet "cafébord" med ett par stolar, några stora krukor med lättskötta växter och gärna lite kryddor som gillar sol och värme. Välj växter som inte drar på sig bladlöss. Timjan, orergano, salvia och rosmarin kan jag rekommendera bland kryddorna.

Och inga cyklar och sånt, det är jättetrist att ha på balkongen har jag upptäckt rolleyes.gif
Jill-Ulrika
Hej!
Visst kan jag berätta vad jag har för blommor på balkongen, så håll i dig:) Bilder från förra sommaren finns i mitt odla-album(klicka bara på kameraikonen)

En stolthet är min storblommande (övervintrade) 3 åriga clematis. Klippte ner den i tid i år och nu grenar den sig så fint med lovande blomknoppar.

Jag har även kryddor. Förra året hade jag massa med persilja (som tyvärr fick mjöldagg) dill, basilika, oregano och mejram. Gjorde en "kryddhink" med tomat och ovannämnda kryddor tillsammans.

Förra året provade jag att så brytböna och hjälmböna. De blev ganska bra men lite rangliga. I år sår jag blomsterböna istället.

Slingerkrasse har jag haft i omgångar.
Jag har även tusenskönor i år.
Petunior, pelargoner, balsamin, purpurvinda, solrosor, hänglobelia.
smile.gif
catlady
Det första jag tänkte på var en hylla med kanske 4 hyllplan mot kortväggen till vänster (ej den dörren öppnas mot). Om man bygger på höjden får man snabbt en ombonad känsla, och det är så fint med några små färgglada krukor och växter på varje hyllplan! De växter som inte tåler direkt solljus hela dagen ställer man antingen längst ner eller längst upp.
Amplar, speglar eller hängande ljushållare från tak eller vägg ger samma effekt. Passa annars på att göra balkongen till ett favoritrum med ljusstakar, sköna stolar, dukar, kuddar, prydnader, radio eller vad du vill!
Har också precis blivit med balkong, mycket mindre dock... smile.gif
jennyp
Min balkong är ungefär lika stor som din - 1.80 djup och 4 m lång.

I år har jag satt en jäkla massa fröer, även en del perenner och sånt som ska tas in för vinterförvaring. Jag sätter dem i balkonglådor, amplar, i lådor nedanför spaljé längs med väggen och i egna krukor på bänk och hög hylla. Jag sätter bara en eller ett par av varje sort så att jag får plats med mycket. Med undantag för tagetes och annat som jag ska ha i balkonglådorna. Jag har en speciell förkärlek för tagetes smile.gif

Ute på balkongen har jag även ett bord (har tänkt bygga ihop ett klaffbord istället dock) och ett par stolar + lite lyktor med värmeljus, och lite pyssel.

Det jag har satt i år är:
Rosenskära
Mariaklocka
Blå bolltistel
Blomstertobak, en liten variant
Stockros
Sömntuta
Slingermix
Gräslök
Persilja
Dill
Morot - en söt lila variant med rött fruktkött
Blå potatis
Blåklint
Judas silverpenningar
Lavaterna
Dorotea
Körsbärstomat
Tagetes, 5 sorter
Kantlobelia
Sommaraster
Mariaklocka
Streptocarpus
Vit gurkört
Clematis, ett par-tre sorter
Datura - ett par, tre sorter
Lewesia
Petunia
Pioner
Varggap
Brudslöja
Lupiner, ett par sorter
Digitalis, ett par, tre sorter
Romersk kamomill
Japansk humle

Sern väntar jag även på några sorter till som borde komma med posten i dag, bland annat ett par sorter Flitiga lisa, luktärter, taklökar, rävsvans, salvia, temynta och pelargoner.
suddis
CITAT (Jill-Ulrika @ 10-05-2006, 11:05)
Hej!
Visst kan jag berätta vad jag har för blommor på balkongen, så håll i dig:) Bilder från förra sommaren finns i mitt odla-album(klicka bara på kameraikonen)

Oj vilken tjusig ballkong!! wub.gif
Jill-Ulrika
CITAT (suddis @ 10-05-2006, 12:30)
CITAT (Jill-Ulrika @ 10-05-2006, 11:05)
Hej!

Oj vilken tjusig ballkong!! wub.gif

Hej, Suddis!
Kul att du gillar balkongen:) Det bästa är att jag tror att fingrarna blir grönare för var år som går. Så denna sommarn ska det bli ännu bättre rolleyes.gif
forget-me-not
Tack för alla råd och tips! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon