Full version: Hjälp!
Vicke
Dagens planerande fick ett ganska abrupt slut efter att pappa i misstag slängde ett ämbar på mamma rolleyes.gif Undrar om ni har några idéer för hur man får dammen att se naturlig ut? Tycker det ser fult ut när den svarta plasten kommer synas på dammkanterna, har ni funderat ut något bra knep för att undvika det? Är det t.ex. omöjligt att rada stenar, eller finns det fina växter som man kan låta hänga ner lite?

Så här ser det ut nu, säg gärna till om ni ser något elementärt fel redan nu.. mamma har idéer om ett slags vattenfall och på plasten, runtom dammen, ska vi ha olika blommor i rött-rosa-vitt. Vi ska förstås inte ha några djur i dammen. På kanterna av dammen ska vi rada stenar så att inte jord faller ner i dammen.

Om ni har idéer på lämpliga blommor och tips om hur rabatten ska disponeras mellan högre och lägre växter, svara gärna smile.gif
Lena i Torslanda
Det är det svåraste - att få dammar att se naturliga ut. Eftersom din damm ligger mitt på en gräsmatta så kommer den inte att se naturlig ut om du lägger massa stenar runt kanten. Så ser inte en damm ut som finns i gräsmark. Jag skulle använda mig av torvblock och försöka skapa en något mer kuperad omgivning, använda mig mkt av oika sorters höga gräs, några rejäla buskar som gör att det inte ser så platt ut.
Ett bra sätt att skapa fina övergångar är att göra våtbäddar intill dammen.
cato
En naturlig damm ligger alltid under omgivande markyta.
Man ser alltför ofta att folk gräver alldeles för grunt. Gräv djupt så att den färdiga dammen verkligen kommer under markplanet runt om.

Samma sak gäller konsgjorda bäckar. Som regel gräver man alldeles för grunt, så att de omgivande stenarna kommer över marken runt om.
Det ser för hemskt ut.

När det gäller vattenfall, måste man se till att det verkar naturligt. Detta är inte lätt. Men det ser tokigt ut om man ej lyckas skapa ett naturlig tillflöde. Då är det bättre att låta bli.

Hälsningar
Cato
pinhead
men titta en intressant tråd =) ska precis lägga ner min matta sen börja (uppströms) ett par meter och där har jag borrat ett hål i en megastor sten som vattnet kommer att rinna ur . och hoppas att allt blir bra =)

jag har massor med stenar runt min damm och tänka bäcken och vattenfallet . men hade tänkt mig att bygga lite med jord och ev cement sen använda tapetgräsmatta . men torv låter intressant med , har för mig att man kan skära och forma det ?
kerstin z5-6
nja -så kategorisk behöver man ju inte vara -<det vackra finns ofta i betraktarens ögon -om nån vill ha pariserhjul i sin trädgård o tycker det är fint så gärna för mej :)även om jag inte skulle ha en "tandgård " av stenar , runda, runt en damm- i en cirkel jag heller -smaken är olika smile.gif

Jag har minsann inget naturligt tillflöde till min bäck o fall -men jag tycker det är fint ändå
Dammkanter är ett kapitel för sig

På ena sidan dammen har jag grävt en låg svagt sluttande kant -där kan katter o fåglar dricka , och där täcks duken av sand -dm tjock -den ligger kvar förvånadsvärt bra -men får putsas till varje vår -simpelt jobb -då jag har flera dm sand på duken på botten -näckrosen tex är planterad enbart i sand -med näringskulor -ute året runt.Visst syns flikar av duken här o där -men i stort är jag nöjd

Bäcken fallet är på våren, ganska naken -men snart växer allt upp

<Kullen är konstgjord -skogen är naturlig bakgrund -tidigare låg här ett hektar potatisland .Bäcken är betong och natursten

Hoppas du fick nåt tips :)Våtbäddar intill är ett jättebra förslag om det är plant som hos er, och jag har sett en smal handgrävd bäck i gräsmatteomgivning som verkligen blev fin efter plantering och några år på nacken
Lycka till
Vicke
Vilken fin bäck Kerstin! wub.gif
Nu har mamma radat stenar runtom dammen, så det händer saker. Våtbäddar, vad är det?
Jag är mer intresserad av att leta blommor sedan. Vårt hus är traditionellt rött och jag har tänkt på en röd-rosa-vit färgskala, vad tror ni om det? Borde jag ha fler färger? Vilka andra färger kan man annars blanda in och vilka ska man INTE blanda in?
Sollan
Det låter fint. Plantera prydnadsgräs också, det finns många vackra. Lite buskar skulle jag rekommendera så man får lite höjd i planteringarna. En våtbädd är ett ställe där växterna har blött runt fötterna. Det finns t ex förgätmigej som vill ha det så.
Passa er med dammkanterna bara. Om jorden får kontakt med vattnet börjar det suga kraftigt, kapillärkraften, och det kan sänka vattenytan i dammen snabbt. Vi har satt fast dammduken mot en bräda för att hålla jorden borta. På dammsidan kan man göra en grund våtbädd för att dölja kanten och på utsidan lägger man stenar och plantera växter i samma syfte. Det kan se lite tråkigt ut i början bara innan det börjar växa.
Så här ser det i vid min damm.
bilder
Lena i Habo
Jag har också funderat mycket på hur det ska se naturligt ut, har en helt platt gräsmatta. Nu håller jag på att bygga en kulle som utgår från en ett ton tung sten som jag lyckades få gubben att få dit. Jag bygger kullen utav jord och bakar in stenar i den och tänker plantera en massa stenparti växter mellan stenarna. Jag bygger kullen i osymetrisk form så att den ska se så naturlig ut som möjligt. Dammen skall sedan utgå från kullen och den stora stenen blir en snygg bakgrund till dammen.

Har ritat o tänkt och tror att det kommer bli bra ! (hoppas jag)

mycket jobb är det men det är det värt !

blink.gif
MrNorth
När ni gör en dammkant med stenar, tänk då på att göra de osymmetrisk, dvs variera stenarnas form och storlek. Tre likadana stenar som ligger bredvid varandra bidrar kraftigt till att störa helhetsintrycket. Studera naturen, hur ser kanten vid sjön ut? Jag kan tänka mig att det ligger stenar i olika form och storlek huller om buller, och vid vissa ställen går gräset/mossan ändra fram till sjökanten utan att det ligger nån sten alls där. Lägg gärna också stora stenar en bit ut i vattnet, för att undvika "pärlbandseffekten" dvs en ring med stenar runt dammkonturen.

När det gäller bäckar och vattenfall, många gör misstaget att gräva lite svängar hit och dit utan att fundera på hur en bäck ser ut i naturen. Jag brukar vara ute i naturen varje vår och i kuperad terräng leta efter porlande vårbäckar. Om en bäck svänger exempelvis åt höger så ligger det förmodligen en sten el dylikt i vägen som hindrade vattnet från att rinna rakt fram. Den svänger inte för att det är kul...

Ett annat tips som inte låter sig göras så lätt är,,, ju större stenar desto bättre. Att istället för tre små stenar lägga en stor hjälper till att höja helhetsintrycket jättemycket. Fast då bör stenen i fråga väga ca 200 kg... och för så stora stenar krävs grävskopa.

Om din damm är stor nog, gör definitivt en halvö av kullerstenar som du låter växa lite gräs o mossa och kanske nåt mindre träd (tall är att rekommendera). Längst ut på halvön ställer du en liten lykta.

Och jag rekommenderar att inte ha för många utspridda fokuspunkter heller. Har du exempelvis ett vattenfall, en jättefin formklippt tall, en lykta, osv utspridda kring dammen så blir det lätt för många intryck för att det skall kännas rofyllt att beundra scenen. Less is more brukar man säga. Skapa hellre ett vattenfall och där bakom sätt en tall tillsammans med ett antal stenar för att symbolisera bergsbäcken som rinner ner i sjön, och i mitten av vattenfallet kan du plantera 2-3 st acer palmatum dissectum som hänger över bäcken/vattenfallet och döljer det.

Tänk på att skapa intressanta scener. Allting skall inte synas så fort man går in i trädgården. Hör man ett porlande ljud så blir man direkt nyfiken och vill hitta ursprunget...

dessa tips har först och främst med japansk trädgårdsdesign och mina personliga erfarenheter att göra, men kan tillämpas i nästan vilken trädgård som helst... principen är densamma.

MVH
Henrik
ogräset
Hej Vicke

Vi byggde en damm för några år sedan,efter första säsongen kom vi på att den var för liten så min son grävde om den. Vi har den i ena hörnan av vår stora gräsmatta som inte är så stor längre. Vi har tagit bort mycket av gräsmattan och gjort upphöjda blomsterland dessa ligger nära dammen,det blir väldigt inramat. Det finns några bilder i mitt album.

Ha en underbar sommar

MVH Birgitta rolleyes.gif
TobbeGarden
Bygger man upp vattenfall och planterar buskar och lite sumpzon höga gräs typ elefantgräs . . Mycket sten (natursten) . Kolla på tips kolla vattenliv.nu och bilder där är tips . Man kan hitta mycket på internet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon