nja -så kategorisk behöver man ju inte vara -<det vackra finns ofta i betraktarens ögon -om nån vill ha pariserhjul i sin trädgård o tycker det är fint så gärna för mej :)även om jag inte skulle ha en "tandgård " av stenar , runda, runt en damm- i en cirkel jag heller -smaken är olika

Jag har minsann inget naturligt tillflöde till min bäck o fall -men jag tycker det är fint ändå
Dammkanter är ett kapitel för sig
På ena sidan dammen har jag grävt en låg svagt sluttande kant -där kan katter o fåglar dricka , och där täcks duken av sand -dm tjock -den ligger kvar förvånadsvärt bra -men får putsas till varje vår -simpelt jobb -då jag har flera dm sand på duken på botten -näckrosen tex är planterad enbart i sand -med näringskulor -ute året runt.Visst syns flikar av duken här o där -men i stort är jag nöjd

Bäcken fallet är på våren, ganska naken -men snart växer allt upp

<Kullen är konstgjord -skogen är naturlig bakgrund -tidigare låg här ett hektar potatisland .Bäcken är betong och natursten

Hoppas du fick nåt tips :)Våtbäddar intill är ett jättebra förslag om det är plant som hos er, och jag har sett en smal handgrävd bäck i gräsmatteomgivning som verkligen blev fin efter plantering och några år på nacken
Lycka till