Karrolina
09-05-2006, 18:51
Jag vill ha en stor spalje mot vägen med något snabbväxande. Så jag tänkte mig humle. Men går det att få den att inte sprida sig? Gräva ner den i en bottenlös hink eller nåt?
Eller är det någon som har något bättre förslag på snabbväxande spaljeväxt. Jag tänkte först på bokharabinda men jag bor i zon 4 och det är ganska blåsigt läge.
Tacksam för hjälp!
kerstin z5-6
09-05-2006, 20:19
bottenlös hink är bra ,efter några år får du ändå hålla koll på den ..
ullislerum
09-05-2006, 23:40
alltså jag skulle inte ta humle om jag nu inte var överförtjust i just det. I min trädgård har jag humle i en rabatt (som inte jag har satt) och nu finns den precis överallt och jag blir tokig av att ha långa spröt i varenda liten gren..
Men den är ju verkligen snabbväxande om det är det man vill åt..
Karrolina
10-05-2006, 18:48
Ja. Det är ju precis så jag inte vill ha det. Så därför tänkte jag att det kanske gick att hålla den på plats från början. Så skulle det inte bli så. Själv har jag problem med en kaprifol som har spridit sig överallt i vår slänt. Så även snälla växter med gott rykte kan vara jobbiga!
Men hur sprider sig humlen? Är det med rotskott, frö eller vad det nu kallas för när en gren som ligger på marken får rötter? (Som kaprifolen) Om man vet det så blir det ju lättare att komma på något bra sätt att hålla den på plats. Eller komma på något annat.
Är det ingen som har några andra förslag som kan funka i zon 4?
Powerowic
12-05-2006, 09:02
den verkar sprida sig med rotskott, men den växer inte så farligt på bredden mer på höjden, planterade en vild humle 2003 och den såg inte så mycket ut för världen 2004 kom det 5-10 stjälkar och den nådde 2-3 m förra året var längsta stängeln uppe i nästan 11 m får se hur det blir i år är redan uppe i 1,40 m
Powerowic
12-05-2006, 09:04
staketvindruva zilga tål ner till -35 utan täckning och växer ca 2m per år i zon 3, får också måttligt med druvor utan någon som helst beskärning
krellus
12-05-2006, 09:12
Hej
Vi har en zilga vid timmerhuset som vi köpte förra året.
Frågan är hur man bäst beskär den?
Tips??
Jag har säkert 20 st humle i hela trädgården... för 2 år sedan 5 plantor. Undrar om det är för vi har båda kön på plantor. Jag ska ta bort hanplantorna och hoppas kunna hålla honorna på de ställen jag vill ha den. Problemet är att få upp hanplantan vid äppleträdets rötter.
Jag grävde upp en inne i en ros. Humlen hade 4 METER långa rötter. Vi har sandjord och de ligger rätt ytligt, men man drar ju upp allt på vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.