Full version: Aconitum volubile...
Anna Maria
... har grott efter utevistelsen. Eftersom jag är som jag är så ser jag redan framför mig de stora, utplanteringsfärdiga plantorna jag SNART har (det är alltså minimala små groddar i såkrukan än så länge). Och så undrar jag hur jag ska sätta dem? Vad passar för dem att klättra i, ska de växa i sol/halvskugga/skugga?

Hälsningar
Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
de blir fina i halvskugga på lägre spalje smile.gif
Mia, zon 3
"Kapar" tråden lite här - f'låt! smile.gif
Har precis köpt en A. hemsleyanum, en häftig förälskelse såklart. Men det här lät ju väldigt intressant också! Jag har fattat så mycket som att A. volubile också är en klättrande stormhatt, men hur mycket skiljer de sig åt? Bilder på google visar mest på blå blommor. Min hemsleyanum ska ha oxblodsbruna blommor, men jag har hört att även den finns i blått.
kerstin z5-6

A hemslyanum -stora fingerborgar -mörk nästan svart blank vinfärg.
har större blommor än volubile
Klättrar gärna till 1.50 i vuxen ålder -underbar med mörkt lila Clematis
tex sorten Romantika
Mia, zon 3
Mmmmm - slurp! Precis den ska det vara jag köpte, enligt skylten.... Lila klematis, det ska jag komma ihåg. Hade själv tänkt blekrosa rosor (typ New Dawn) och mörk jättevallmo 'Patty's Plum' och kanske lite svartbladig hundloka 'Ravenswing' med vita blomflockar.... Eller nåt, vi får se! Tack för tipsen! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon