tappehl
Vi ska plantera en 70 meter lång häck utefter tomtgränsen. Hur gör man det enklast? Vi tänkte plantera Hillii (idegran) och har fått svar på att man ska ha allt mellan 1 till 3 plantor per meter, misstänker att lagom är bäst dvs två!?
Ska man gräva ett långt dike, eller gräva 140 hål a' 40x40 cm?

Kom gärna med tips, även om huruvida man ska plantera alla 140 granar samtidigt, eller ta det i omgångar. (svårt att veta vilken tid varje planta tar)

Tacksam för tips.
Cilla
Hej! Detta är ett stort projekt.

Dike är absolut det bästa, och att gräva det brett. Att på en så lång häck också lägga ned droppbevattningsslang är nästan ett måste, man hinner inte vattna så lång häck effektivt om man inte jobbar heltid i trädgården.

Hur du och med vad du ska gräva beror på hur tomten ser ut och hur mycket tid och arbetsvilja du har. Det är ofta en fördel att gräva med maskiner, men om maskinerna måste gå igenom trädgården och över träds rötter på vägen får man ett ytterligare problem i framtiden.

Vad du jordförbättrar med har också betydelse. Jag skulle inte använt en billig torvjord för en så stor investering, och jag skulle dessutom analyserat markförhållandena lite längs diket när jag planerade växtbädden. Är det i närheten av trädrötter på ett ställe, är det lite sluttande och sankt på ett annat ställe så kommer idegranarna utvecklas ganska olika. Man kan kompensera detta vid grävningen.
Big Gardener
Jag vill bara påpeka (som jag brukar) att om ni ska ha friväxande häck är Taxus media 'Hillii' ett helt OK val, men om ni tänkt ha formklippt häck så välj istället vanlig Taxus baccata. 'Hillii' blir inte alls lika tät vid klippning.

Annars är Cillas råd mycket bra och dessutom kan jag påpeka att regelbunden etableringsbevattning under växtsäsongen är viktig. Att vattna 70 meter häck på ett effektivt sätt kan vara svårt, men man kan lägga en ytlig bavattningsslang för att underlätta. Vanlig pvc-slang med en bra diameter räcker med öppningar var sjunde till var tionde meter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon