Jag köpte en Sukribe staketdruva som jag planterade i växthuset. Tror ni att det var dumt val, kommer den att bli för buskig?
Vilken zon bor du i? Staketdruvor klarar vintrarna utomhus och bär ändå riklig med vindruvor efter ett par år.
Jag rekommenderar en annan sort, nämligen Frankenthaler - en ypperlig om än något storvuxen sort lämplig för kallväxthus.
Jag bor i zon 5. Ville gardera mej. Jag börjar förstå att jag har köpt fel ranka, denna kan jag ju plantera ute. Undar om de hínner bli mogna innan frosten kommer?
Jag skulle plantera den invid en husvägg - zon 5 är ju rätt mycket....Problemet med vinrankor är egentligen inte härdigheten, "bäddar" du in dem med löv på vintern överlever de, utan problemet är att druvorna inte hinner mogna + att grenarna inte avmognar tillräckligt på hösten och de fryser tillbaka en hel del på vintern.
Det finns en hel del vanliga druvor (allstså inga staketdruvor) som kan klara ett bistert klimat, t ex Niagara som är en amerikansk sort som tyvärr inte säljs i Sverige men som kan beställas ifrån USA. Det är en grön druvsort som du t o m skulle kunna testa ij skddad läge fpå friland. Vill du skörda blåa druvor kan du försöka få tag på Merlot som mognar tidigt för att vara en blå druva och som kan hinna mogna i zon 5 - den borde klara vintern i ditt växthus.
RibesRubusVitis
09-05-2006, 22:45
Tror knappast att Frankenthaler klarar en zon 5-vinter i kallväxthus. (Min frös ihjäl invid husknuten i zon 1.) Och Merlot är säkerligen ännu känsligare. Jag sitter just nu med Lon Romboughs standardverk ”The Grape Grower” i knät; han har ett par sidor tabeller över ”Winter Hardiness”, där Merlot får 1 på en 6-gradig skala. Till och med klassiker som Cabernet Sauvignon och Chardonnay får högre poäng i härdighet (2).
Men ett par ”riktiga” rödvinsdruvor som Léon Millot och Maréchal Foch hamnar på 5, och båda kan köpas i Sverige. En amerikansk sort som Himrod (grön bordsdruva) får 4; den är vanlig i Sverige och vore ett mycket bättre alternativ för växthuset än Niagara. (Måste du beställa något riktigt härdigt ända från USA, finns 6-poängare som Elvira, Frontenac, Kay Gray eller Valiant.)
Sukribe är nog inte något dumt val för växthuset. Staketdruvor blir inte buskigare än de tillåts bli med mild beskärning. Om du ändå inte tänker ägna dig åt vinberedning, är de vanliga baltiska sorterna att rekommendera.
Tack för tipsen. Jag tror att den får stå kvar i växthuset så får jag se hur det blir, den går ju att flytta senare i så fall
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2006, 15:17
CITAT (guns @ 10-05-2006, 23:40)
Tack för tipsen. Jag tror att den får stå kvar i växthuset så får jag se hur det blir, den går ju att flytta senare i så fall
Vänta inte för länge bara vindruvor har ett mycket djupt rotsystem så väntar man ett par år får man gräva till kina ifall man vill störa växten så lite som möjligt, om du ska flytta kiwi är flytt på våren att föredra framför höstflytt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.