Karrolina
Hej!

Kommer vår oxelhäck klara sig tror ni? Den var ca 8 m hög och sågades ner till 2 dm i augusti. Det kom lite nya skott. Men när jag var ute och tittade på den nu så såg jag att i princip alla skott som kom i fjol har frusit! sad.gif Men jag skrapade lite på själva stammen och där var det grönt under barken.

Kommer det komma nya skott? Är det någon idé att försöka få den fin? Det finns luckor på flera meter där vi tänkt plantera in något ner snabbväxande. Kanske rönn? Men det hela kanske är en dum idé? Kanske bättre att ta bort den? Men den är 50 m lång... Jobbigt och dyrt. Så vi vill helst få den fin. Om den inte har dött nu förståss..
Cilla
Oj, detta var en dramatisk nedskärning. Om den kommer att klara sig elelr inte beror på vilken kondition den hade vid beskärningen. Ofta har tåliga häckträd som oxlar en mängd reservenergi som gör att de för att överleva orkar skjuta grenar med blad, som ger dem energi tillbaka. Men inte alltid.

Att skotten frös sönder var för att häcken för att överleva skickade upp dem på vinst och förlust. Lite energi fick den nog av de få bladen under den del av sensommaren den fick behålla dem gröna. Men beskär man så hårt på sensommaren kommer det ofta skott som inte hinner avmogna till vintern.

det bästa du kan göra är att luckra jorden en halvmeter ut från varje sida av hcken, eller en meter på ena sidan om det är mer praktiskt. Tag bort grässvål, luckra så att jorden syresätts, lägg på kogödsel och vattna nu på våren och under sommaren.

Om du vill ha oxelhäck på stället, satsa på den och gräv inte sönder rötterna på den genom andra planteringar i dess omedelbara närhet. Då blir det varken hackat eller malet.
Karrolina
Ja. Vi visste ingenting om trädgård när vi flyttade till hus utan litade helt till de som visste "Bättre". Vilket visade sig vara fel i det här fallet.

Häcken var tvungen att skäras ner eftersom den tidigare varit beskuren och sedan i 20 år fått växa fritt. Så den såg förjävlig ut rent ut sagt..

Om det går att få den fin vill vi gärna ha den. Men de två luckor på vardera ca 3 m som finns måste fyllas med något. Just nu växer det hallon där. Troligtvis finns det väl rötter av de gamla oxelplantorna som antagligen stått där vilket gör att det blir svårt att gräva. Och så vill man ju som sagt inte skada de levande plantornas rötter. Anledningen till att vi tänkte oss rönn istället för oxel var att oxel tar 4 år innan det blir en buske sa de på plantskolan. Och så sa hon att det måste vara buskar från början annars konkurreras de ut. Så då skulle det bli dyrt..

Just nu känner jag att det bästa kanske vore att hyra en minigrävare och gräva bort alltihopa och sätta något enkelt, billigt och fint som häggmispel tex.

Det som du föreslår låter väldigt arbetskrävande.. Iallafall om den iallafall inte blir bra..

Suck....
Cilla
Att luckra, gödsla och vattna är mycket mindre jobb än att plantera nytt, och etablerade oxlar har enormt mycket starkare växtkraft än nysatta plantor.

Att häcken inte blivit beskuren på lång tid säger inget om hur vitaliteten var i den innan den beskars, men om den hade normal tillväxt så kommer nya skott att skjuta upp i juni och juli, som kan bli upp till en meter långa. Ju mer man luckrar och gödslar och vattnar, desto bättre blir tillväxten. Det är samma princip som med krukväxter som man gödslar och vattnar och samma art som man inte gör detta med. Stor skillnad alltså.
Karrolina
OK. Vi försöker få den fin! Men hur ska vi göra med luckorna?
Cilla
Du kan sätta små plantor av oxel där, eller rönn som du tänkt. För mindre plantor behöver man inte gräva så mycket. De kommer ju att ha ljus, men för näringstillförsel bland de äldre plantorna kommer de att behöva stödvattning för att orka ta sig upp.
Karrolina
Tack snälla Cilla för hjälpen! smile.gif
Powerowic
hoppar in lite här, jag har en guld alm som blev lite attackerad av sorkar i vintras de flesta fjolårsskott bryts av när man böjer dem försiktigt men om man skrapar lite på stammen och det är grönt och inte gult är veden vid liv då, det har endast kommit 2 knoppar nere vid basen
Cilla
Det gröna under barken tyder på liv. Under det finns det gula, men det behöver du ju inte skrapa fram om du ser grönt. Det ör för den sakens skulle inte säkert att almen orkar utveckla knoppar över hela grenen, men det är ett gott tecken.
Hannele
CITAT (Karrolina @ 09-05-2006, 22:22)
Kanske bättre att ta bort den? Men den är 50 m lång... Jobbigt och dyrt.
Sen fråga, men undrar ändå, varför slaktar man en häck så, till 8 cm? unsure.gif
Varför frågade ni inte innan?

Tiden får visa om den klarar sej, det är bara maj.
Sommartorparn
Jag tycker inte du ska ge upp hoppet. Pyssla om den över sommaren och se vad som händer.

Att skotten frös betyder inte att roten dog. En sådan gammal häck har ett stort rotsysten. Jag föreslår att du luckrar lite med grepen, lägger på gödsel och ger den rejäla rotblötor nu på försommaren och hoppas på det bästa.

Vad gäller att fylla i luckor, så tycker jag rönn är en bra idé om det gäller stora luckor. Kan vara snyggt avbrott i häcken att ha som träd. Kan annars vara svårt att köpa oxelplantor som ser precis likadana ut som de befintliga.

(När jag föryngrade min ligusterhäck så fyllde jag igen luckorna med rotskott som jag grävde upp på sådana ställen där dom stod för tätt eller utanför raden. På det viset hoppas jag häcken blir både enhetlig och jämn. Men jag vet inte om oxel beter sig på samma sätt ....ligustern rotar sig överallt där grenar legat i marken)
Karrolina
Hannele!
Vi frågade på en plantskola vad vi skulle göra med häcken. Dom sa att den skulle tas ned till 20-30 cm. Då gjorde vi det. Det vi inte fick veta var att det skulle gjorts på vårvintern. Dessutom skulle jag inte kalla det slakt av häck för den var så fruktansvärt vanvårdad (precis som resten av trädgården och huset). Det såg inte på något sätt ut som en häck. Det var armtjocka träd med jättekonstiga toppar där de tidigare varit klippta för länge sen. De var alla olika höga mellen 5 och 10m och så stora luckor. Vad skulle vi ha gjort tycker du? Vi visste som sagt inget om trädgård och frågade därför andra som gav konstigt råd. Tyvärr har jag ingen bild.

Sommartorparn!

Oxeln verkar inte föröka sig med rotskott. Det är bara stora plantor. Och jag såg när jag var ute idag att det faktiskt kommer massor med nya skott på vissa av stubbarna. Så jag tror det kommer gå bra. smile.gif

Jag vet att den borde pysslas om ordentligt men vi har så himla mycket att göra med annat.. Ska försöka avsätta tid åt oxeln också. Det kommer vara mitt mål. Jag kan rapportera senare under sommaren hur det gick för den om det är någon som är intresserad.
Cilla
Javisst vill vi föja din oxelhäck Karrolina!

Oxel skickar inte rotskott men väl stubbskott om det är kraft i plantan. Och eftersom häcken var stor så finns det reserver i rotsystemet. Sprut kommer det nog att bli!

Det är inte lätt att hinna med allt. Om jag skulle prioritera med häcken så skulle det nog vara i ordningen

1. Vattna om det inte är sankt där häcken står. Lägg vattenslang som får dropprinna mellan varje planta. På morgonen lägger man droppet på ett ställe, efter jobbet på ett annat (som får droppa under natten), och nästa morgon mellan nästa par.
2. Luckra jorden kring eller på ena sidan av de stammar/stubbar som är smalast. Där har det varit svårare jordförhållanden och blir lite mindre sprut i stubbarna.
3. Luckra kan man göra hela säsongen så länge det går att skrapa i marken. Hann jag inte hela häcken innan tjälen kommer så skulle jag lagt en säck kogödsel på gräset/markbeväxtningen kring de plantor jag inte hann luckra. Eller luckra lite mer nästa år...
Karrolina
Tack Cilla! Skönt att ha en prioriteringslista smile.gif . Jag rapporterar senare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon