Full version: Akleja eller ogräs?
AnitaO
Någon som har en åsikt?
En person säger till mig att det är Akleja, och en annan säger att det är ogräs rolleyes.gif

*Felix matte*
Riktigt säker är jag inte men nog ser det ut att vara Akleja.. så här ser mina ut idag
de kommer alltid upp som i små "bollar" som öppnas och bladen slår ut.
Leia
Sonen (snart 6 år) och jag är lite osäkra. Han är helt säker på att ditt är "giftigt ogräs som är gult innut i". Han tycker även att dina blad ser ut som monster! laugh.gif wub.gif Han säger också att ogräset är så där lite "lurvigt" på själken som dina är.
Själv tycker jag att det påminner mycket om akleja, men mina aklejor växer mer som runda bollar ihop.
Sätter in två bilder på en av mina aklejaplantor:

(satte in för små bilder först)
AnitaO
Det stämmer att dom är lite lurviga på stjälken.
Runda bollar har det aldrig varit.
Leia
Har varit och tittat på en som växer i skugga och därför inte har kommit lika långt. Och visst finns det lite fjun på dem längs ner....
Tog en bild som inte blev helt 100% bra, men sätter inden iallafall...

Sollan
Jag tror inte att detta är akleja.
Den efterfrågade växten ligger mer mot jorden medan aklejorna är mer bulliga och dessutom reser sig från marken. Tjockleken på bladen och formen skiljer sig också.
Kan inte komma på vad de heter.... Men håller med sonen och tror att de är gula.
Mia, zon 3
Håller med sonen (klok unge!) - det är gul växtsaft i, och den är lite giftig. TROR att den heter skelört, Chelidonium majus, men det var bara det namn som först poppade upp ur minnets mörka labyrinter, så det kan vara helfel. Men ett ogräs är det i alla fall!
AnitaO
Blir nog mer och mer inne på ogräs-spåret själv.
Googlade lite på skelört och hittade denna bild som stämmer väl överens med det jag har.
Förutom att den inte blommar ännu.

Leia
CITAT (Mia @ zon 3,10-05-2006, 08:36)
Håller med sonen (klok unge!) - det är gul växtsaft i, och den är lite giftig. TROR att den heter skelört, Chelidonium majus, men det var bara det namn som först poppade upp ur minnets mörka labyrinter, så det kan vara helfel. Men ett ogräs är det i alla fall!

Han har nog faktiskt rätt.... Han gick ut och letade upp så att jag kunde ta ett kort. "våra" har hunnit längre men jag tror att han har rätt!
Jag bröt av en skälk på den ena så att du kan se den gula saften.(mitt i)

Mia! Du har rätt ang. namnet, kände igen det direkt när jag läste det. Min farfar duttade på den gula saften på vårtor på oss barn när vi var små!

Anita! bryt av en skälk, är det gult innut i är det ogräs!

Och ni... Var och varannan dag förundras jag över vad barn har känsla för detaljer, Max tvekade inte en sekund över att det var "hans" giftiga ogräs!
AnitaO
CITAT (Leia @ 10-05-2006, 08:47)
Anita! bryt av en skälk, är det gult innut i är det ogräs!

Stämmer bra. Det är gul växtsaft inuti.
Ogräs alltså! smile.gif
noora
Vad som är ogräs får väl var och en bestämma själv smile.gif Jag lät skelörten vara kvar i rabatten som i övrigt bestod av gul nunneört och gula dagliljor. Även om det inte blev nån mer variation i blomfärgerna så blev det i alla fall variation i blommornas form. Jag tycker att den ser rätt trevlig ut ändå. Man ska bara vara medveten om att den är onyttig att äta, så om man har barn som går och smaskar på slumpmässiga växter eller tycker att den gula växtsaften verkar skoj att leka med kan man rensa bort dem.
Leia
CITAT (noora @ 10-05-2006, 10:17)
Vad som är ogräs får väl var och en bestämma själv smile.gif

Håller med dig till fullo! Jag spar också en del "ogräs" som jag tycker är vackert! smile.gif wub.gif
noora
CITAT (Leia @ 10-05-2006, 10:21)
CITAT (noora @ 10-05-2006, 10:17)
Vad som är ogräs får väl var och en bestämma själv smile.gif

Håller med dig till fullo! Jag spar också en del "ogräs" som jag tycker är vackert! smile.gif wub.gif

Och vissa blir ledsna när jag kallar lupiner för ogräs tongue.gif Men dom har uppenbarligen inte försökt rensa lupiner från ett örtland... Jag ska aldrig plantera lupiner i min trädgård! laugh.gif
Piccante
Nog liknar det skelört, vilken klok 6 åring som kan det! Sen är det alltid en definitinsfråga vad som är ogräs. Skelörten är en gammal kulturväxt. Jag har dock inte förstått riktigt vad namnet syftar på, åt man den MOT skelning, eller börjar man skela med ögonen efter att ha smakat på den???

Den brukar finnas förvildad runt torp och gårdar. Men under andra världskriget drog man igång ett mindre försök att odla den på åker för att utvinna billiga opiater till sjukvården, ifall vi skulle drabbas av kriget och läkemedelsimporten skulle försvåras. Skelörten ansågs bättre än opievallmo och andra vallmoväxter när det gällde att utvinna smärtstillande medel.
Mia, zon 3
Har hört att "skelört" kommer av att man trodde den var bra mot ögonåkommor. TROR att chelidon betyder svala, och att de förr trodde att svalor droppade skelörtssaft i ögonen på sina ungar för att de skulle få bra syn. Aj - känner jag spontant! huh.gif
Leia
Apråpå ogräs.... Här kommer sonens favoritblommor:

Detta är dagens bukett, det brukar bli en varje dag....
AnitaO
Jag håller nog med honom egentligen (även om jag själv rensar bort dom).
När man ser dom så i en bukett så är dom riktigt fina smile.gif
Biggan_
CITAT (AnitaGg @ 10-05-2006, 12:23)
När man ser dom så i en bukett så är dom riktigt fina smile.gif

...och en hel äng full med utslagna maskrosor är väl fint!
Leia
CITAT (Birgitta P @ 10-05-2006, 12:51)
CITAT (AnitaGg @ 10-05-2006, 12:23)
När man ser dom så i en bukett så är dom riktigt fina  :)

...och en hel äng full med utslagna maskrosor är väl fint!

Med hästar betandes på....mmmmmm wub.gif
Powerowic
skelört är ju inte direkt ogräs, har aldrig sett något sammanhängande bestånd av skelört däremot gullris och olika spireor som betraktas som prydnadsväxter åtminstone spireorna har jag sett täckt över 100kvadratmeter
Mia, zon 3
Och jag vet en gammal trädgård där ca 30 kvm är täckt av den gamla fina rosen 'Blush Damask'. Taggigare och vackrare "ogräs" får man leta efter!
Index_67
Jag är kanske helt fel ute - men jag tycker att det ser ut som Anemoner??!! wink.gif
zaaritha
Apropå maskrosor; en hage med maskrosor , kantad med blommande
sötbärsträd--oerhört vackert! smile.gif
ingrid fuxwall
Ur en örtbok hämtar jag detta:
Skelört är en giftig växt som fördes in i landet under medeltiden av munkarna som medicinalväxt.
Förr ordinerades växten för invärtes bruk vid lever- och gallsjukdomar, ursprungligen pga. att man i enlighet med signaturläran (lika otas med lika) såg ett samband mellan gulsot och blommornas och mjälksaftens gula färg.
Kuren var riskabel då hela växten innehåller en rad mer eller mindre giftiga alkoloider, bla. chelidonin.
Mjälkaften har en mycket starkt hudretande effekt och har använts som medel mot vårtor och andra hudåkommor, som revorm och därav namnet "revormsgräs"

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon