Full version: Gurkor...
Sollan
Har aldrig odlat gurkor tidigare men fick ett ryck och sådde några. Har nu tre st ca 30 - 40 cm långa som står i rätt små krukor. De har nu börjat sätta blomknoppar! 5 - 6 st på varje planta. Jag trodde i min heliga enfald att de skulle bli större innan de började med sådant.
Ska jag plantera om dem i större krukor, läs: mjölkkartonger, innan jag sätter dem i hinkar för vidarebefodran till växthuset (som ännu ligger i kartongen...). Ska jag börja avhärda dem? Ge dem gödsel (vilken)? Pollinera? Stöd?
Snälla! Hjälp en gurkamatör!
Inger GMT
Hej.
Jag tycker att du ska sätta dem i stora krukor direkt nu. Gurkor kan vara lite svåra att omskola, det händer lätt att man bryter av dem.
Vänta med att sätta ut dem för dom vill ha värme.

Min gurkor har och så blommor o små minigurkor men de står kvar under växtbelysningen.Jag brukar vänta rätt länge innan jag sätter ut dem i växthuset.

Hälsningar Inger

GMT trädgård
Sollan
Tack. Hur stora krukor är lämpliga? Eftersom de får stå kvar inne så blir det liiite trångt....
Inger GMT
Hej.
Mina plantor är nog också ca 40 cm och jag ska sätta dom i hinkar idag. Dettta för att slippa flytta dem igen.
Visst det blir trångt inne men det brukar vara så ett par veckor innan allt kan åka ut.
Hälsningar Inger

GMT Trädgård
Sollan
OK, då stoppar jag ner dem i 10 liters hinkar då. Var rädd för att de skulle svimma i så stora krukor på direkten... Går det bra med trädgårdsjord och kogödsel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon