Jennica Andersson
10-05-2006, 09:17
Jag har precis "blivit med trädgård" och en av de saker jag vill göra först är att anlägga ett trädgårdsland. Jag har inte haft trädgård tidigare så jag är en glad amatör utan erfarenhet men med en stor vilja att lära mig!
Trädgårdslandet ska bara användas för eget bruk och jag skulle vilja odla potatis, lök, sockerärtor, jordgubbar, tomater, kryddor och liknande.
Jag hört talas om kragpallar och fått tipset att använda sådana. Jag vore väldigt tacksam för tips och råd om jag bör använda kragpallar eller gräva ett "traditionellt" trädgårdsland. Vilket är bäst? Blir det för plottrigt med många kragpallar?
// Jennica
Jag har byggt mina egna "pallkragar" så dom är 1x5m av 20cm breda brädor. Virket kostade ca 150-200:- till varje men motsvarar ju ganska många pallkragar ... dessutom har jag grävt om jorden där dom står och blandat i löv, kompost, gödsel m.m. ner till 40-50cm. Upphöjt OCH djupgrävt ... det måste ju bara bli bra.
5 såna har jag byggt och så två som är dubbelt så höga där jag odlar sparris.
Läs gärna Lena Israelssons böcker "Kål & krasse" och "Köksträdgården", där får man många tips om hur man kan anlägga trädgårdar. Det viktiga är att man odlar med upphöjda bäddar, om dessa avgränsas med brädor så hålls jorden på plats och man minskar uttorkningen i kanterna. Men har man gott om plats så behöver man inte avgränsa med sarger av trä. Och nackdelen med pallgragar är ju att det blir tämligen små ytor att odla på, passar inte så bra för t ex potatis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.