Full version: Stenparti
Thalassa
Jag och min sambo köpte hus i vintras och håller nu på att ta itu med trädgården. Det är vår första egna trädgård så vi är nybörjare. För ett par veckor sedan var vi tvungna att flytta en massa stenar för att kunna plantera en syrénberså så vi gjorde ett stenparti av stenarna. Min sambo är jättenöjd men jag tycker att det ser lite onaturligt ut och skulle vilja få stenpartiet att smälta in lite bättre in i omgivningen. Så nu undrar jag om någon har något tips på hur detta skulle kunna gå till? Att få en samling sten att se ut som något annat än en samling sten.

Sollan
Tycker den var riktigt kul! Inte ett stenparti kanske utan mer en stenrabatt. smile.gif Men rolig.
Är inte bra på detta men föreslår att ni gör den större och tar riktigt stora stenar som ni gräver ner en bra bit så det ser naturligare ut. Kombinera ihop med någon liten buske kanske? Har ni en slänt är det ett lämpligt ställe för en ett stenparti.
Har själv en massa sådana stenar som ni verkar ha och har efter mycket kånkande konstaterat att de är svåra att placera. Men man kan använda dem som kanter runt upphöjda rabatter t ex.
Thalassa
Du har rätt, det är nog mera en stenrabatt tongue.gif
Vi har använt dem även till kanter runt rabatter för det passar ju storleken bra till. Tyvärr så har vi för tillfället andra planer för de riktigt stora stenarna, de blir mur runt syrénbersån. Men vem vet i framtiden kanske. Tusen tack för tipsen! smile.gif I dagsläget har vi ingen slänt, men vi har mycket jord så vi kanske kan göra en rolleyes.gif
Caprice
Klart det är en kul ide´...! Jag älskar sten i trädgården...

Det första som slår mej är att stenarna känns för arrangerade..... och det skulle definitivt liva upp lite mer om stenarna var av lite mer olika storlek + form! Lyft dit stora stenar och lägg härodär, så tror jag absolut det blir mer levande. Du behöver något som bryter av det arrangerande.

Sedan ser det även mkt finare ut när växterna tagit sig lite...
Thalassa
Ni har rätt, jag ska laborera lite med stenarna och storlekarna och sedan återkommer jag och talar om hur det blev. Dock måste vi först göra klart våran syrénberså, plantorna är barrotade så de måste få första prioritet att komma i jorden.
Ingo
Jag har experimenterat en del med sånt här och kommit fram till att det viktigaste för att det ska se naturligt ut är just det som Sollan säger: Att man ska gräva ner stenarna rätt mycket så att de sticker upp ur jorden, inte ligger ovanpå den som era ser ut att göra. Och då krävs ju också litet större stenar för att det som sticker upp inte ska bli för litet.
kerstin z5-6
De stenar ni har mest av -(kallas ibland "kattskallar" pga storleken .Som Ingo säger kan det vara svårt att få dem naturliga i o med den runda formen och att de är förhållandevis små
Man kan då välja att gå på det lite mer onaturliga
kattskallarna bildar en bred halvmåne , fungerar som kant och avskiljande del mellan rabatt och gruscirkel, växter planteras här o där mellan stenarna direkt i gruset

Själv har jag en provisorisk kattskalle rabatt -där ser det ut som om jag just begravt en kamel laugh.gif

och mitt mål med den rabatten, som snabbgjordes i höstas- är utbyggnad -stora stenar

så att den såsmåningom mer liknar mitt "stenbrott" på andra sidan grusgången

Killensomvillhagrönafingrar
Kan tyvärr inte erbjuda nån mer naturlig, men kanske lite större modell om inte annat

Och i mitten av vår stenläggning har vi en berså eller ja det komme bli en berså i framtiden tongue.gif

Tror denna lösning kommer se mer naturlig ut nu när växterna börjar breda ut sig och växa mellan stenarna
tullmejs
Ett alternativ är att inte försöka få den se just naturlig ut, men som en gammal mystisk lämning från någon gammal mystisk kult eller så; en offerplats och kosmisk nyckel med dold innebörd, med några dramatiska eller besynnerliga växter därtill :-) :-)
Evin
Eftersom ni har planterat en hel del hängande blommor hade jag nog väntat att göra något. Jag tycker stenhögen är fin som den är, däremot behövs något som binder samman den med rabatten bakom. Lite buskar eller bambo bakom hade inte varit fel. Eller fortsätta med sten så rabatterna binds ihop.

Kerstin, du får sluta visa bilder, för jag blir så avundsjuk tongue.gif
Jättefint som vanligt wub.gif
Thalassa
Evin, menar du mitt "stenparti"? Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar med rabatten bakom. Menar du där det sticker upp lite gräs och så syns det några stenar? Det är i så fall ingen rabatt utan en "mur" som går runt hela tomten. Det är ingen riktigt mur men massor med stenar och så lite buskar, ogräs och sly. Det är ytterligare ett projekt att ta hand om på sikt. Stenarna är fina men det är i stort sett allt som är fint med den "muren".

Kul att du gillar stenhögen som den är!! smile.gif för det verkar som om den kommer att få bli kvar som den är ett bra tag till, vi har så mycket andra trädgårdsprojekt som för tillfället känns viktigare. Det jag tänkte med den här tråden var att kanske få enkla tips som gör det lite naturligare men tyvärr är det svårt. Delvis för att stenhögen är ganska konstigt placerad där den är (den täcker en stubbe) och det därför är svårt att utöka och plantera saker och ting runt. Så vi får nog tyvärr helt enkelt avvakta och se vad som händer med övriga saker runt omkring och därefter bestämma oss.

Dock har den här tråden ändå varit nyttig eftersom vi håller på med stenar på andra ställen i trädgården och jag har nu försökt vara noga med att hitta så kantiga som möjligt för att de ser naturligare ut. Dock tycker min sambo att jag är konstig eftersom han är stolt över våra stora runda stenar eftersom det är ett tecken på att vi bor precis bredvid mälaren rolleyes.gif wub.gif
Tatta
Jag ska anlägga ett stenparti också smile.gif

(ni börjar kanske snart förstå att det är mycket som vi vill just nu!)

Vad är det man ska tänka på?
Vi har massvis med sten som ligger & dräller. Därav tanken att jag på ett hörn i trädgården som är urfult ska göra ett stenparti.
Tänkte bygga det lite oregelbundet...

Tips & ideér!!
Anki
CITAT (Thalassa @ 20-05-2006, 11:14)
Det jag tänkte med den här tråden var att kanske få enkla tips som gör det lite naturligare men tyvärr är det svårt. Delvis för att stenhögen är ganska konstigt placerad där den är (den täcker en stubbe) och det därför är svårt att utöka och plantera saker och ting runt.

Hejsan!
Jag har haft samma problem med dessa runda stenar. Jag skulle nog inte gjort landet så cirkelrunt utan gjort ett mera oregelbundet land och inte så högt.
Nu vet inte jag vilka växter som passar i vilken jord för jag är urusel på sådant. Vi gjorde iallafall så att vi satte lite taklök närmast stenarna så det blev en bra övergång från sten till jorden...
Men jag tyckte ert land var jättefint och det kommer att bli underbart när växterna växer upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon