MayaS
Hej!
I år nappade jag på erbjudandet från odla.nu att köpa 3 sticklingar för 149:-, har nappat på det erbjudandet i flera år i rad men aldrig lyckats att få dem att överleva min misshandel tongue.gif

Har föregående år fått fina sticklingar men inte denna gången... blev väldigt besviken faktiskt sad.gif

Den ena sticklingen är iofs kraftig men ser "beskärd" ut

Den andra saknar toppen och har i stort sett bara ett litet sidoskott precis under det ställe där toppen kapats/brutits av...

Den tredje har grenat sig långt ner och den ena grenen ser hel o fin ut och den andra saknar toppen men har ett sidoskott.

Jag har planterat om dem till större krukor Och betalt räkningen men frågan är om dessa stackare någonsin kommer bli till fina plantor.... unsure.gif

Ska försöka lista ut hur man startar ett album så ska jag lägga in bilder på dem sen, skulle uppskatta om ni ville ge mig er åsikt om dessa sticklingar... kanske jag överreagerar?... huh.gif
MayaS
Har nu lagt in bilder i mitt album, hoppas att det funkar.
Bitta98
Kan inte se ditt album. Du måste aktivera det.
MayaS
aktivera?
hur gör man det?
MayaS
nu då?
Bitta98
Nu syns det.
Lady Hamilton
Jag har tittat på dina bilder och jag är övertygad om att de kommer att bli stora o fina änglatrumpeter smile.gif
Bitta98
Håller med om att det var ena sorliga änglar. Fast ängel nummer ett ser faktiskt ganska okey ut. Du får låta dem växa till sig lite och sen ta bort skott och grenar så du får en hyfsad form på dem.
lilla mamma
Jag tyckte de såg fina ut, många ögon och skott. Tänk på att det var sticklingar.
Carex
Gallra de som har många förgreningar när de blir större och ta vara på så många grenar du vill ha, personligen tycker jag det är snyggt med två-eller trestammiga exemplar. De som är toppskott skulle jag bundit upp mot en stödpinne, försiktigt, försiktigt så att de inte bryts av, på så sätt kan du med tiden få stamexemplar. Alla döda ändar hade jag också kapat när de vuxit till sig lite. Du vet väl att du kan sätta dina plantor i rent kogödsel nästa omplantering?
MayaS
Tack så mycket för era svar.

Nu vet jag att det var jag som överreagerade, är bra att man då kan fråga andra som kan mer än jag.

Ang kogödsel så har jag läst mig fram till att änglatrumpeter gillar att planteras i detta men tack för tipset iaf.

Nu får vi väl se om jag lyckas denna gång med att hålla liv i stackarna... har som sagt inte lyckats med denna växt än men jag ger mig inte tongue.gif
Malvia
Så där såg mina trumpeter ut också, fast mina är mindre.
Jag tror dom blir fina när de växer till sig.
Ska bli spännande att se den som har gul-röda klockor.
Så fick vi ju med ett bra skötselråd, har kopierat till svärmor som lyckades misshandla och ta död på sin förra året men har nu köpt nya!

Whiskuchi
Jag köpte en idag, kan jag sätta den i stora krukan direkt eller vill den ha mindre kruka först och sen byta gradvis? Och hur mycket kyla klarar den på nätterna? Kan den stå i kallväxthus eller ska den stå på altanen direkt? *nybörjare*
Lady Hamilton
Jag tycker att du skall plantera din trumpet i gradvis större krukor. Och sätt den i växthuset i början. Ängla trumpeter tål ingen frost och kan vara lite känsliga för direkt solljus (bladen får stora ljusa fläckar) innan de har hunnit vänja sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon