Nu har äppelträden börjat slå ut sina blad och vips är svarta myror där och bladen är redan fulla av gröna löss. I år igen .... Förra året fick jag två äpplen och året dess förinnan inget. Bladen skrumpnar/torkar och blommorna dör. Vad ska man göra?
Jag använder inga kemiska preparat i min trädgård men nu tänkte jag göra ett försök iallfall och se om det hjälper bättre än såpvatten etc. som jag använt, utan framgång, förr. Vad ska man använda och är det lössens och myrornas fel att frukt uteblir?
Mycket tacksam för svar
Helen
Du bör ju försöka få bort myrorna. Det finns limringar som är avsedda att hindra andra insekter, men som kanske också kan hindra myror från att klättra upp. Sedan kan man försöka hitta myrsamhället och få bort det. Att bekämpa lössen på grenarna när myrorna ständigt bär dit nya löss är knappast meningsfullt.
Det är lus- och vecklarår i år också där jag vistas.
Spruta innan blom med vattenslangen för att störa ut lössen så mycket som möjligt. Tre gånger i veckan gör att man stör många löss. Är det ett litet träd kan man hålla handen bakom grenarna och spruta ganska hårt.
Nästa år: Spruta med oljeemulsion när knopparna börjar svälla. Antingen blandar man själv majsolja + vatten och skakar, och sprutar med en större spruta som man pumpar upp och som håller trycket en stund. Eller så köper man KRAVs olja, som kallas lusmedel eller liknande. Olja på ägg kväver äggen.
Och sedan limring på stammen för att hindra myrorna att hjälpa lössen.
Big Gardener
11-05-2006, 09:46
Limring runt stammen brukar fungera ganska bra i förebyggande syfte, men det är viktigt att han den under uppsikt så att limmet håller sig klibbigt nog.
kristerh
11-05-2006, 10:10
CITAT (Big Gardener @ 11-05-2006, 10:46)
Limring runt stammen brukar fungera ganska bra i förebyggande syfte, men det är viktigt att han den under uppsikt så att limmet håller sig klibbigt nog.
Håller med där, funkar utmärkt.
krister
Tusen tack för era svar, ska testa dem alla!
//Helen
Alpiner i Halmstad
13-05-2006, 19:56
Vi stoppar svartmyrorna innan de burit upp de svarta bladlösshonorna.
Tack vare hindret har vi under senare år sluppit bladlössen, som sticker så att bladen rullar sig.
Så gör vi.M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.