Full version: Toppa purjo...när?
Ulle
Hur långa ska purjoplantorna vara när man toppar dem? Ska man göra det flera gånger eller räcker det om man gör det en gång?

Jag läste också i en trädgårdsbok att man kunde korta in rötterna när man planterar ut dem. Kan det verkligen vara bra? Jag känner inte att jag vill vara och "greja" för mycket med rötterna. Det känns som att det kan vara mer till skada än nytta.

Det är mitt första försök att odla purjo, så det ska bli intressant att se hur slutresultatet blir! smile.gif Just nu ser de ut som piriga små gräslöksblad. De skulle försvinna i en munsbit allihop! De är för tillfället ca 6-7 cm långa.

Finns det någon med erfarenhet som kan hjälpa mig?
Inga från Närke
Så vitt jag vet ska man inte toppa purjolök utan låta den växa. Om du kollar i affärerna så är de jättestora.
*Stintan*
Det går bra att toppa dom lite i samband med utplanteringen.
rosita
Jag toppade mina vid planteringen, ca 1/3 klippte jag av. Jag gjorde så förra året också, men rötterna låter jag vara för de var inte särskilt stora.
Nu blev mina purjolökar inte jättestora, men jättegoda! smile.gif Så i år har jag dubbelt så många! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar få kraftigare purjoplantor ifall man toppar.

Kopierat ur Runåbergs odlingsbeskrivning för purjo:

SÅDD: Purjolök sås i februari - april inomhus eller i drivbänk i varm (20-25°C) jord. För att påskynda groningen kan fröna blötläggas i ljummet vatten ett dygn innan sådd. Torka av dem och så ca. 1 cm djupt och glest. Står plantorna för tätt blir de långa och gängliga. Purjon blir också kraftigare om bladen, under de första 4-6 veckorna, klippes till en höjd på ca. 6 cm. Under förkultiveringen ska plantorna stå ljust, luftigt och ganska svalt. Dras purjon upp inomhus måste man avhärda den successivt någon vecka innan utplanteringen, som sker när frostrisken är över och jorden blivit lite uppvärmd. Blir temperaturchocken stor ökar risken för stocklöpning. Endast i sydligaste delen av landet kan purjo direktsås.
ingrid fuxwall
Tänk jag har aldrig toppat mina och brukar få enorma (tjocka) purjolökar, men man lär så länge man lever.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon